Forbrugerrådet vil have politikerne til at se nærmere på de såkaldte undersøgelsesgebyrer, som rådet mener butikker bruger til at skræmme forbrugerne fra at indlevere defekte varer til reparation.
Af rådets hjemmeside fremgår det, at man har modtaget et stigende antal henvendelse om butikker, som opkræver et gebyr, når kunder henvender sig med en reklamation på den vare, de har købt. Gebyrerne ligger oftest mellem 100 og 1.000 kroner.
Som et eksempel nævner Forbrugerrådet en sag, hvor en kunde ved indleveringen af et surround-anlæg får at vide, at butikken vil opkræve et gebyr, såfremt det viser sig, at varen ikke fejler noget. Det indvilliger kunden i. Men da varen kommer retur fra værkstedet lyder beskeden, at varen ingenting fejler.
Forbrugerrådet mener, at butikken i den mellemliggende tid har fået anlægget repareret og dermed reelt har brugt gebyret som betaling for reparationen. Ifølge rådet er der alt for mange tilsvarende historier. Derfor vil Forbrugerrådet have politikerne til at se Købelovens gebyrregler efter i sømmene.
Forbrugerrådets beskyldninger er en reaktion på en endnu ikke offentliggjort artikel i rådets blad, Tænk, som udkommer om 10 dage, den 29. august.