Forbrugerrådet: Butikker bør advare kunder

Butikkerne har moralsk pligt til at advare kunder om fælder ved købte USB-sticks med falsk hukommelse, mener Forbrugerrådet.

Danske forbrugere har ret til at blive gjort opmærksomme på problemet med med kapaciteten på USB-sticks, mener Forbrugerrådets jurist Tina Dhanda.

Men som købeloven er i dag, har virksomhederne ikke pligt til at oplyse om fejlen, vurderer hun. Til gengæld har de pligt til at oplyse om det, når butikkerne er opmærksomme på problemet, tilføjer hun.

Men problemerne lurer stadig for forbrugere, da de kan miste feriebilleder og andre vigtige data på de fejlbehæftede USB-sticks.

»Forbrugerne opfanger jo faktisk først problemet, når USB-sticket er fyldt,« vurderer Tina Dhanda.

Men der er dog en udvej.

»Vi mener, at sælgere af de her produkter har pligt til at oplyse forbrugerne om problemet. Forbrugerne vil jo ikke være klar over problemet, medmindre de læser artiklerne på ComON, og på den baggrund mener vi, at de burde oplyse mere bredt,« mener Tina Dhanda.

Butikkerne kan for eksempel oplyse om USB-fælden via tilbudsaviser, hjemmesider eller gå til pressen og beklage fejlen.

Elgiganten meldte i går, at butikkerne har trukket deres falske USB-sticks tilbage og har skrevet det på sin hjemmeside.

Dansk Supermarked, som også har trukket sine falsk USB-sticks tilbage, har dog endnu ikke foretaget sig noget for at informere kunderne, men oplyser overfor ComON, at en mulighed er at sætte skilte op i kædens butikker.

Lige nu håber Dansk Supermarked dog, at distributøren EET Nordic vil tage affære.

»Vi har rettet henvendelse til distributøren for at foreslå at annoncere i dagspressen,« siger Thomas Holm, der er indkøber i Dansk Supermarked.

EET Nordic har dog ikke endnu gjort op, om de vil gøre annoncere i pressen.

»Hele sagen har jo også haft relativt bred dækning i medierne nu, men vi har ikke truffet en beslutning endnu,« siger koncerndirektør John Skovbo Thomas fra EET Nordic.

Hos Forbrugerrådet er Tina Dhanda blot interesseret i, at kunderne får besked.

»Butikkerne må selv vurdere, hvordan de ville oplyse om de fejlbehæftede varer, men det ville være god service, fordi forbrugerne risikerer at miste vigtige data,« slutter Tina Dhanda.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere