Når landets kommunaldirektører mødes til landsmøde eller konferencer i deres forening, Kommunaldirektørforeningen, så er det it-virksomheden Fujitsu-Siemens og telefirmaet Sonofon, der betaler en stor del af gildet.
De to firmaer betaler nemlig hver i omegnen af 100.000 kroner for et sponsorat af den kommunale direktørforening. Og begge firmaer lægger ikke skjul på at de gør det for at få kommunale it- og teleordrer.
»Det er klart, at grunden til at vi er inde i den slags ting er for at få forretning med hjem,« siger Fujitsu-Siemens danske direktør Lars Wørzner til IT-avisen ComON.
»Ja, naturligvis handler det om at få ordrer ind i butikken,« siger kommunikationsdirektør Karin Skjødt Hindkjær fra Sonofon.
Kommunaldirektørforeningens formand, Allan Vendelbo fra Ballerup Kommune, ser dog ikke noget problem i at to af de største spillere på it- og teleområdet sponsorerer foreningen forud for kommunalreformen, der ventes at føre til it-investeringer i kommunerne på mellem to og fem milliarder kroner.
»Jeg tror, at en hver kommunaldirektør inddrager det der skal inddrages. Men det er samtidig vigtigt at vi får inspiration og sammen med sponsorerne eksponerer vi vores fælles interesseområder inden for eksempelvis egovernance og digitalisering af den offentlige sektor,« understreger Allan Vendelbo.