Ifølge den seneste opgørelse fra analysefirmaet Gartner blev der solgt 57,1 millioner pc'er i hele verden i første kvartal 2006. Det er en stigning på 13,1 procent i forhold til samme periode sidste år.
Den største vækst er sket i Asien/Stillehavsområdet (24,6 pct.) og Latinamerika (22,9 pct.), men målt på antallet af enheder ligger EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika) og USA stadig i spidsen med henholdsvis 19 og 16,3 millioner solgte computere i første kvartal.
Dell er stadig størst på det globale pc-marked med en markedsandel på 16,5 procent, men Hewlett-Packard haler ind og ligger nu på 14,9 pct. mod 13,8 pct. sidste år. Lenovo, Acer og Fujitsu Siemens følger efter med henholdsvis 6, 5 og 3,9 pct. af pc-markedet.
I Europa er det især efterspørgslen efter bærbare computere, der driver væksten, mens de store virksomheder er mere tilbageholdende med at investere i nye skrivebords-pc'er. HP har 16,6 pct. af pc-markedet i EMEA, mens Dell her er forvist til andenpladsen med 12,5 pct.
Gartner kan også fortælle at chipfirmaet AMD har øget sin markedsandel i første kvartal. Det er syvende kvartal i træk, hvor AMD har haft held til at erobre kunder fra ærkerivalen Intel.