Forbrugere og virksomheder i Californien kan snart henvende sig til Microsoft og få udstedt en tilgodeseddel på mellem 5 og 26 dollar. Det er resultatet af et forlig mellem Microsoft og advokatfirmaet Towsend and Townsend and Crew, som blev indgået i januar og nu er blevet godkendt i San Francisco's Superior Court.
Dommer Paul Alvarado har accepteret den rekordhøje erstatning på op mod 1,1 milliarder dollar. I løbet af de næste to måneder skal forbrugerne informeres gennem annoncer i dagspressen og direkte mails, og derefter starter udstedelsen af tilgodesedler, som kan bruges til at købe hardware og software fra en vilkårlig producent.
Aftalen omfatter Microsoft-produkter som er købt i den amerikanske forbundsstat mellem den 18. februar 1995 og 15. december 2001. I søgsmålet hævdes det at softwarefirmaet i denne periode har udnyttet sit monopol til at kræve overpriser - og det er disse penge, som nu skal sendes tilbage til kunderne.
Rundt regnet 13 millioner private forbrugere og virksomheder i Californien får med den nye aftale mulighed for at kræve en tilgodeseddel - og det endelige erstatningsbeløb, som Microsoft skal punge ud med, afhænger således af, hvor mange forbrugere der rent faktisk henvender sig for at få en tilgodeseddel, og hvor mange der vælger at bruge de 5-26 dollar på produkter fra andre firmaer end Microsoft.
Samtidig har Microsoft forpligtet sig til at betale to tredjedele af den del af erstatningsbeløbet på 1,1 milliard dollar, som bliver til overs, til offentlige skoler i Californien. Den sidste tredjedel kan Microsoft beholde selv.
Donationen til skolerne skal dels ske i form af Microsoft-software og dels kontanter - i bedste fald kan Microsoft nøjes med at betale 367 millioner dollar til skolerne. Kun hvis alle 13 millioner forbrugere kræver en tilgodeseddel kommer Microsoft til at betale det fulde beløb på 1,1 milliard dollar.