Banner-annoncer er stadigt stærkt populære hos annoncørerne. I perioden juli-september købte de hele 16 procent flere bannerannoncer på danske internetmedier sammenlignet med samme periode i fjor.
Væksten skal ses i sammenhæng med det øvrige annoncemarked, hvor udviklingen går den modsatte vej: nedad.
Ifølge Foreningen af danske internetmedier, FDIM, blev der lagt over 205 millioner kroner for bannerannoncering i tredje kvartal 2008. Internettet er dermed et af de medier, hvor annonceudviklingen stadig kan byde på en pæn vækst, konstatererer FDIM.
»I et vigende annoncemarked er det godt at se, at netmedierne stadig bidrager med en god positiv udvikling. Det er en klar indikation af, at nettet står stærkt når der vælges markedsføringskanaler, selv når annoncørerne slipper foden fra speederen,« siger Christian Peytz, formand for FDIM.
De seneste år har netannonceringen budt på voldsomme vækstrater op mod 70 procent. Men i en situation, hvor markedet er bremset op, og andre mediegrupper oplever nulvækst eller fald fastholder nettet altså en tocifret vækst i procent.
»Der er ingen tvivl om, at vækstudviklingen nu sker i et andet leje, end vi så tidligere, hvilket er helt naturligt, når man ser på den generelle økonomiske udvikling. Det forudsagde vi også tidligere på året. Men vi tror på, at nettet kommer igennem den nuværende situation med fortsat pæne vækstrater. Vi når nok ikke op og runde de tre milliarder kroner i samlet omsætning i år, men vi forventer fortsat at komme et pænt stykke over sidste års omsætning på 2,5 milliarder kroner,« siger Christian Peytz.