To års udvikling og programmering kan måske være spildt.
Det frygter en australsk udvikler, der har brugt to år af sin fritid på at lave tjenesten Groggle. En tjeneste som kan bruges til at søge efter de billigste alkoholiske drikkevarer ud fra en bestemt geografisk placering.
Grunden til, at australieren Cameron Collie kan se sit projekt gå til grunde, er selvfølgelig navnet. Han har valgt at kalde sin tjeneste Groggle. Og det er Google sjovt nok ikke tilfreds med.
Stands
Han var klar til at åbne sin tjeneste. Betatesten var klar og en iPhone–applikation var lige om hjørnet.
For at have alle formalia i orden søgte han om varemærkeregistrering – og fik den. Men inden registreringen bliver en realitet har andre firmaer mulighed for at klage. Det gjorde Google.
Søgegiganten vil ikke bare have Cameron Collie til at droppe sit eventyr. Firmaet vil også have ham til at overdrage domænet til Google, fordi det simpelthen minder for meget om Google-navnet, skriver firmaet i sit brev. Nægter han, vil Google følge op med en retssag.
Da der kun er tale om et fritidsprojekt, har han ikke midler til at føre en sag. Derfor håber australieren på, at firmaet skifter mening. Han hævder, at han ikke har valgt navnet og domænet for at snylte på Googles varemærker, men fordi ”grog” er det engelske udtryk for sammenblandet alkohol. Oprindeligt ville han have lagt sin tjeneste på domænet Grogger.com. Men det var allerede taget.
Google har ifølge Sydney Morning Herald ikke ønsket at kommentere sagen.