Netbutikker afviser udenlandske kunder

Det går skidt med den grænseoverskridende nethandel, fortæller EU-rapport. Seks ud af ti forsøg på at købe varer hos butikker i andre lande slår fejl.

Det skulle være så nemt at handle på nettet. Forbrugeren er ikke længe begrænset til sine lokale butikker, men kan bestille fra en forretning på den anden side af verden og få sendt varerne med posten. Sådan er teorien, men i praksis ser det noget anderledes ud. De fleste forsøg på at bestille varer hos netbutikker i andre lande slår nemlig fejl, viser ny EU-undersøgelse.

Der er foretaget omfattende anonyme testindkøb, hvor testere i hele EU forsøgte at købe 100 populære varer, f.eks. kameraer, cd'er, bøger og tøj, fra en grænseoverskridende udbyder. Der blev afgivet over 11.000 testbestillinger i forbindelse med undersøgelsen.

Og hele 60 pct. af de grænseoverskridende transaktioner kunne ikke gennemføres, fordi den handlende ikke ville sende varen til det pågældende land eller ikke rådede over tilstrækkelige betalingsfaciliteter. Det er især forbrugere fra Letland, Belgien, Rumænien og Bulgarien, der bliver afvist i de internationale netbutikker.

Men i alle lande bortset fra to (Spanien og Østrig) er chancen for at gennemføre en vellykket grænseoverskridende handel under 50 pct. Blandt de danske testkøbere var det 52 pct. af alle forsøg på at bestille varer hos udenlandske netbutikker, der slog fejl.

Den samme undersøgelse viser ellers, at der kan være store fordele ved at handle i udlandet. I over halvdelen af landene kunne man finde mindst halvdelen af varerne 10 pct. billigere (transportudgifter inkluderet) på en webside i et andet land. Og 50 pct. af de ønskede varer kunne ikke fås på nationale websider og blev kun udbudt af en handlende i en anden medlemsstat.

I 2008 solgte 51 pct. af de detailhandlende i EU varer over internettet. Men kløften mellem indenlandsk og grænseoverskridende e-handel bliver stadig bredere. Mens andelen af EU-forbrugere, der køber ind online, steg fra 27 pct. til 33 pct. på to år (2006-2008), var andelen af de forbrugere, der overhovedet købte noget online fra et andet EU-land, stagnerende (6 pct. til 7 pct.).

EU-Kommissionen vil nu arbejde for et enkelt EU-dækkende sæt af forbrugerrettigheder, en forbedret håndhævelse af reglerne på tværs af grænserne og enklere håndtering af f.eks. moms og skat på tværs af grænserne.
 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere