60 procent af de danske borgere bruger kun i ringe grad de online tilbud, som stilles til rådighed af kommunerne.
Det viser en undersøgelse af HK/Kommunal, som avisen 24Timer omtaler i dag. Via Netborger.dk har danskerne i dag mulighed for blandt andet at melde flytning, søge tilskud og børnepasning. Men mange borgere tager alligevel turen ned til rådhusenes borgerservice-kontorer.
Opbakningen til de digitale muligheder kommer ikke bag på Kommunernes Landsforening.
»Det er ikke mærkeligt, at borgerne endnu ikke bruger internet-service i stort omfang. Tilbuddene er ikke gode nok, og der er ikke nok af dem - endnu. Der kommer til at gå nogle år, inden koncepterne er færdigudviklede og mere attraktive for borgerne,« siger Jytte Møller Christensen fra KLs it-afdeling.
Hun forventer, at danskerne skal bruge yderligere 10 ti l5 år på at vænne sig til digital selvbetjening.
Regeringen har pålagt de offentlige myndigheder at alt kontakt med det offentlige skal foregå via nettet i 2012, så kommunerne bliver nødt til at fokusere målrettet på området i fremtiden.