Bilka, Debitel og DFDS Seaways. Store danske firmaer annoncerer på hjemmesider, hvor voldsomme videoer med dødsvold bliver vist, skriver gratisavisen 24timer.
Som oftest bestiller de store firmaer et antal reklamevisninger via forskellige mindre mediebureauer. Disse har så ikke altid styr på, hvor reklamerne bliver vist.
Et eksempel på uheldig annoncering er DFDS Seaways, der får vist en reklame på en side med en video af en mand, der bliver bundet til et træ og brændt levende.
»Det vidste jeg ikke, og det vil der blive taget hånd om med det samme. DFDS Seaways vil på ingen måde støtte den slags sider,« siger Gert Jakobsen, der er informationschef hos DFDS Seaways.
Selvom annoncørerne principielt burde have styr på sine reklamer, så er det praktisk set meget vanskeligt.
»Annoncørerne kommer i den ubehagelige situation, fordi de ikke har en reel mulighed for at holde styr på, hvor bannerreklamerne bliver sat ind - slet ikke når det er internationale sider, det drejer sig om,« fortæller adjunkt Lars Bech Christensen, der hos Copenhagen Business School forsker i bannerreklamers effekt.
Og mediebureauet Tradedoubler, der blandt andet betjener færgeselskabet DFDS Seaways, har svært ved at holde styr på hjemmesiderne.
»Der sker desværre sådanne fejl for alle netværk en gang imellem. Vi har adskillige tusinde partnertsites, som vi samarbejder med, og de skriver alle under på, at de ikke indeholder porno, gambling, vold eller politiske budskaber. Det overholder de sider åbenbart bare ikke altid,« siger Morten Kræmmergaard, head of publishing hos Tradedoubler.
Lars Bech Christensen har dog tre gode råd til annoncørerne:
- Fastsæt retningslinjer overfor mediebureauet.
- Vær specifik om annoncering.
- Gå direkte til den side, man skal annoncere på.