Flere danske hostingfirmaer bekriger hinanden med webhoteller til næsten ingen penge. Men den gyldne regel skal kommes i hu: »Hvis det lyder for godt til at være sandt, er det nok også.«
Flere af udbyderne overtræder nemlig markedsføringsloven. Den siger ganske utvetydigt, at markedsføring til private altid skal være med priser inklusiv moms. Og her finder man sagens kerne. At momsen bliver lagt på bagefter.
Det vil sige, at det webhotel, du har købt til 9 kroner om måneden pludselig koster 12 kroner om måneden. Og det må man ikke, ifølge Katrine De Neergaard, jurist ved Forbrugerstyrelsen. Styrelsen udtaler sig ikke om konkrete sager, men hvis man markedsfører et produkt til private skal man inkludere momsen. Ellers er der tale om lovbrud.
Fælles for hosting-firmaer som Surftown, One.com og Web10, er deres lave pris. I hvert fald på overfladen. For de lægger alle tre momsen oven i prisen:
Surftown laver på deres forside en opdeling af privat- og erhvervskunder. Nederst på siden skriver de, at alle de opgivne priser er uden momsen.
Web 10 og One.com dækker sig ind under, at man skal vælge om man er privat- eller erhvervskunde.
Men det er ikke godt nok, ifølge pressemedarbejder ved Forbrugerrådet Bent Bøkman. Loven er ganske utvetydig på det punkt. Hvis et produkt markedsføres til private, skal prisen være inklusiv moms.
ComOn forsøgte at kontakte de tre firmaer, men ingen af dem har tilsyneladende telefon.