Hvis man som virksomhed vil opnå en god placering i Google eller andre søgemaskiner, er det en rigtig god idé at lave en virksomhedsweblog. Det mener det danske firma Notabene.net, der har specialiseret sig i søgemaskineoptimering. Derfor opfordrer Notabene nu de danske virksomheder til at bruge mere energi på at markedsføre sig gennem virksomheds-weblogs.
»Hele 2005 blev der snakket om "corporate weblogs", og med god grund, for man kan opnå en ret dynamisk kommunikation ud af virksomheden ved at lade medarbejderne være aktive medspillere. Der er dog desværre ikke sket så meget i de danske virksomheder, for det er et stort spring at inddrage de enkelte medarbejdere i virksomhedens markedsføringen,« siger Pål Heick, der er weblog-ansvarlig i Notabene.net.
Han påpeger, at mediet weblog er nemt at bruge for de fleste, fordi brugerfladen minder meget om email og hverken kræver uddannelse af medarbejderne eller indførelse af ny teknologi i virksomheden.
Pål Heick forklarer desuden, at søgemaskinerne godt kan lide de korte, fokuserede artikler, der ofte kendetegner weblogs.
»Søgemaskiner kan rigtig godt lide den måde, weblogs bliver lavet på. Google kan godt lide, at teksterne er fokuserede, og at sitet udbygges løbende med små artikler. Og hvis man opretholder et højt opdateringsflow på sin side, vil man også kunne påvirke Google til at komme forbi noget oftere,« siger han.
Det er desuden en styrke ved webloggen, at den er dialogisk og bringer virksomheden tættere på kunderne.