En ny EU-undersøgelse udpeger Danmark som europamester i digital forvaltning. Men der er ingen grund til at hvile på laurbærrene, mener eksperter. I de kommende år skal der ske en eksplosion af digitaliseringen af den offentlige sektor for at opfylde kravene hos borgere og virksomheder. Samtidig har strukturreformen medført, at mange kommuner har sat deres it-investeringer på vågeblus.
Ifølge Dansk Handel & Service er det staten og ikke kommunerne, der kan tage æren for, at Danmark i en årrække har været førende inden for digital forvaltning.
»Denne førerposition har betydet, at danske it-virksomheder i stigende grad har kunne øge eksporten af systemer til den offentlige sektor, som f.eks. skattesystemer og cpr-systemet. Vi har stadig et handelsunderskud på it-området, men takket være vores software-eksport, er underskuddet blevet mindre. Vores førerposition er imidlertid hverken naturlig eller sikker for al fremtid. Den kræver en fortsat udvikling - både til glæde for borgerne i form af øget effektivitet og bedre betjening, og til glæde for eksporten,« siger Jacob M. Lund, der er udviklingschef i Dansk Handel & Service, til ComON.
Han advarer om, at kommunernes tøven med at købe it-systemer kan koste Danmark sin førerrolle på området.
»Kommunalreformen kan medføre at vi sætter vores forspring over styr fordi kommunerne lurerpasser med investeringerne. Kommunerne har længe været bagefter, men med de nye større kommuner kan der være gode muligheder. Men det kræver, at vi opretholder niveauet også selv om det er vanskeligt,« siger Jacob M. Lund.
Heller ikke it-leverandøren Unisys Nordic tror, at Danmark bør føle sig for sikker i sin rolle som spydspids inden for digital forvaltning. Christian Wernberg-Tougaard, der er direktør for Unisys Nordic, rejser tvivl om, hvorvidt digitaliseringen af den offentlige sektor sker hurtigt nok.
»En forudsætning for at Danmark kan fastholde sin globale førerposition på digital forvaltning og digital erhvervsforvaltning er, at de offentlige myndigheder allerede nu tænker kravene til fremtidens digitale servicesamfund ind i it-løsningerne. Samtidig har vi i Danmark - og Norden - en unik mulighed for at skabe en e-government-industri, som kan gøre vores område til en super-niche indenfor kvalitetsbærende design og udvikling af borger-virksomhed-det offentlige integrerede helhedsløsninger,« siger han til ComON.
Hvis den offentlige sektor ikke formår at blive klar til det globaliserede servicesamfunds udfordringer kan konsekvensen i værste fald blive tab af danske arbejdspladser, mener Christian Wernberg-Tougaard.
»Hvis vi ikke i dag begynder at se helhedsorienteret på it-udviklingen af den offentlige sektor - og får denne forankret gennem en stærk central styring, gerne med 'det offentliges CIO' i spidsen, er der en risiko for, at vi mister det forspring, som vi gennem flere år har opbygget. Samtidig er jeg stærke bekymret for, at hvis vi ikke tænker helhedsorienteret og fremadrettet, så vil det danske samfund miste arbejdspladser - ikke kun på industri-områder som slagteribranchen - men at højt specialiseret videns- og udviklingsarbejde flytter til udlandet,« siger han.