adMobs stifter, Omar Hamoui, anklager Apple for at lave vilkår, der skader innovationen.
Annoncefirmaets kritik kommer, efter Apple har indført nye regler for applikationsudviklere til styresystemet iOS 4, der i praksis ser ud til at ville holde konkurrenten Googles nyerhvervede annoncefirma, adMob, væk fra den populære smartphone.
adMob - som Google købte for blot et par uger siden - viser omtrent en trejdedel af firmaets annoncer på iPhone-telefoner. Også Apple har gjort sig milliardinvesteringer for at komme ind på markedet for reklamer til mobiltelefonen. Det er dog ikke blot Google, der taber på Apples nye regler, mener Omar Hamoui.
"Lad os skære det ud i pap. Denne ændring er ikke i brugernes eller udviklernes interesse," siger han i et blogindlæg på firmabloggen.
"I teknologiens og innovationens historier er det klart, at konkurrence skaber det bedste resultat. Kunstige barriere mod konkurrence skader brugere og udviklere og - i det lange løb - fryser den teknologiske udvikling," mener han.
Helt præcist mener han, at Apples nye regler vil gøre det vanskeligere for udviklere at tjene penge på deres applikationer. Specielt lavbudget apps og gratis applikationer lever af annonceindtægter, siger han. Skaden sker, hvis Apple rent faktisk fører deres angivelige planer ud i livet og lukker Googles reklamefirma ude fra app-markedet, siger han.
Til at starte med forbød Apples nye brugsaftale for udviklerne, at data angående brugernes anvendelse af applikationer kan blive sendt til andre analysefirmaer, der hjælper firmaer med at målrette deres reklamer.
Dette udkast til nye regler var dog problematiske. Nu er nye regler kommet, og de forhindrer i praksis Google fra at sælge annoncer på iPhones, har bloggeren Peter Kafka på Mediamemo bidt mærke i.
De nye regler siger, at data kun kan blice sendt til "en uafhængig reklameserviceyder, hvis primære forretning er at sælge mobilreklamer", står der. Det skal være et firma, der ikke er tilknyttet med en "udvikler eller distributør af mobilt udstyr eller mobile operationssystemer."
Google, der nu ejer adMob, står bag både mobilen Nexus One og styresystemet Android. Det ser derfor ud til, at Apple forsøger at hindre Google i at indhente data om brugen af applikationer. Det er ellers essensen af Googles reklameforretning at analysere sig frem til præcist målrettede reklamer.
Apple har ifølge Reuters endnu ikke kommenteret kritikken.