Den norske konkurrent til det tidligere Navision, Visma, er i stærk fremgang. Det fremgår af selskabets seneste kvartalsregnskab, som viste en vækst på hele 26 procent.
Samlet set gik salget for nordmændene frem til 329 millioner danske kroner. Overskuddet før skat faldt dog en smule tilbage fra 23,6 millioner kroner til 22,7 millioner kroner. På selve driften steg indtjeningen dog 37 procent.
Fremgangen skyldes især vækst i Vismas software-del, hvor selskabet voksede 45 procent - blandt andet i kraft af opkøb. Også i Danmark, hvor Visma i år har oprustet kraftigt, har selskabet fremgang for sin økonomistyringssoftware, der primært er henvendt til mindre og mellemstore virksomheder.
»I alle de fire nordiske lande har Visma Software god efterspørgsel, og Visma vinder mange kontrakter til trods for stærk konkurrence,« skriver Visma-ledelsen i regnskabet.
»Vi mener, væksten afspejler, at danske virksomheder allerede fra årets start er begyndt at efterspørge et alternativ til Microsoft Business Solutions,« sagde Vismas danske direktør, Kim Toft Madsen til ComONs søsterblad CRN tidligere i år.
I de første ni måneder omsatte Visma for tæt ved 1,1 milliarder danske kroner, mens før skat-overskuddet blev 103 millioner kroner.
I 2003 tabte Visma 1,5 millioner kroner i Danmark.