Lige som Dell for nyligt har gjort opgiver Google nu den direkte salgsstrategi til fordel for gammeldags forhandlere.
Det er forhandlere tilknyttet den verdensomspændende IT-distributør Ingram Micro, der fremover skal stå for salget af Googles Search Appliance - en søge-server, der sælges som en kombination af hardware og software i samme produkt.
I første omgang bliver det kun amerikanske forhandlere, der skal videresælge søge-serveren, der specifikt henvender sig til virksomheder med store sites og intranet.
Senere i år vil resten af distributørens 165.000 forhandlere verden rundt også sælge Google-maskinen.
Kanalstategien er et nyt skridt for Google, der hidtil har solgt direkte til erhvervskunderne, men nu skifter itgiganten strategi for at øge væksten.
»Den eneste måde at imødekomme den voksende efterspørgsel på produkterne er at gå via kanalen,« siger Googles markedschef Rodrio Vaca.
Hidtil har Google selv solgt 9.000 enheder af søgeprodukterne til virksomheders intranet.
Søgefirmaet, der gør en hel verdens information tilgængelig for menneskeheden vil dog ikke selv informere om den nye aftales størrelse. Marketingschefen vil i følge it24.se kun sige, at aftalen har en betydning.
»Vi forventer, at at aftalen har en betydelig påvirkning,« siger Googles markedschef.
I aftalen skal Ingram Micro give sine forhandlere salgsstøtte, markedsressourcer og teknisk support for Googles produkter.
Hidtil har Google Mini search appliance kun været til salg på Googlestore.com - til en pris af 2000 dollars - mens den større Google Search Appliance GB-1001 er blevet solgt direkte af producenten for 30.000 dollars. Kun førstnævnte er til salg i Europa.