Artikel top billede

Er lækket iPhone 4G et lurvet salgstrick?

Hemmeligt styrede læk eller simpel sammensværgelsesteori?

Udover at være et succesfuldt selskab og et stærkt brand er Apple også kendt som et yderst hemmelighedsfuldt firma, der holder alle informationer under streng – nogen vil sige sygelig – kontrol.

Men hvor vidt strækker kontrollen sig i virkeligheden? Er det Steve Jobs’ über-kontrol, der står bag det tilsyneladende hændelige uheld, som en Apple-ansat med for mange øl indenbords havde med en glemt næste-generations tophemmelig iPhone 4G – et uheld, som altså i virkeligheden skulle være et omhyggeligt iscenesat fupnummer og et planlagt element i en større og styret kampagne?

Som med så mange andre sammensværgelsesteorier er det stærkt usandsynligt, at der nogensinde kommer noget overbevisende svar på spørgsmålene om, hvor vidt den 27-årige Apple-udvikler Gray Powell i virkeligheden tømte sine ølglas og lod telefonen ligge på baren, fordi han havde fået besked på det af sine overordnede.

Men kigger man på Apples historik, er der påfaldende mange læks, som har hjulpet firmaet til at få langt mere omtale af dets nye produkter end andre selskaber nogensinde kunne gøre sig håb om.

Omvendt kan man med god ret argumentere, at hemmeligholdelse og mediehype er to elementer, der kan virke indbyrdes selvforstærkende, og jo mere den cocktail koger, jo større er tilskyndelsen for de få, der har indsigt i det nye produkt, til at dele deres viden med omverdenen.

Men én ting er konkrete afsløringer. Noget anden er trends og tidligere tilfælde, der tilsammen tegner et mønster. Bloggen The Unoffcial Apple Weblog (TUAW) har moret sig med at samle en liste over de 11 største produkt-leaks igennem Apples historie.

Listen udnævner Gray Powells brandert-bårne iPhone4G-læk til det største gennem tiderne, og sammenligner derpå, hvor lang tid, der er gået mellem de forskellige produktlæk og selve lanceringen af produktet.

Billeder af Macbook Pro Unibody begyndte at cirkulere på nettet over tre måneder før selve lanceringen ved i oktober 2008.

Billede af Apple G4 Cube begyndte at cirkulere på nettet en uge før lanceringen tilbage i juli 2000. Apple truede med retssag for at få billederne fjernet – en taktik, som ifølge TUAW kan tages som tegn på, at produktet er virkeligt og rent faktisk tilhører selskabet.

Samme trussel tog Appel dog ikke i brug, da billeder af af iPhone 3G blev lækket i 2008, - et forhold, der dengang skabte ekstra tvivl om billedernes ægthed. Men billederne var gode nok, og 67 dage efter lækket blev selve produktet lanceret på udviklerkonferencen WWDC.

Andre læk og tiden mellem lækket og selve lanceringen af Appleproduktet er behandlet i detaljer på den Mac-kyndige blog her

Tror du, at Apples succes skyldes en markedsførings-taktik med superhøj hemmeligheds-tærskel garneret med strategiske læk til at lokke medierne på limpinden – eller er teorien om de bestilte læk blot en sammensværgelsesteori?

Kommentarfeltet er åbent. Debatten er lukket. ComON forbeholder sig ret til at slette indlæg, der der krænkende eller uforskammede ud over rimelige grænser.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere