En elbil som kan køre 500 kilometer uden at stoppe, med samme acceleration og gennemsnits-hastighed som en almindelig bil. Det lyder som fremtidsmusik, men et dansk konsortium mener nu, at man har nået et afgørende gennembrud, der giver elbilen de samme egenskaber som dem, man finder i benzinbilen. Det nye koncept præsenteres af Metha Energy Solutions og Serenergy op til FN’s klimatopmøde i København, der starter i næste uge.
»Langsommelig og besværlig opladning af elbilens batteri og kort aktionsradius har hidtil været den største forhindring for elbilen. Det ændrer vi på nu. Det tager blot to minutter at fylde metanol på bilen og så kan man køre mere end 500 kilometer,« siger Jesper Toft, direktør i Metha Energy Solutions.
Det store problem for elbiler er, at det tager lang tid at oplade batteriet, og der kan ikke køres så langt på en enkelt opladning. Det danske koncept bruger brændselsceller, som oplader bilens batterier, mens den kører.
De danske ingeniører har udviklet en ny teknologi til brændselsceller, så man kan få langt mere energi ud af blanding af metanol og vand via en brændselscelle end tidligere. Cellen fremstiller strøm i bilen, mens den kører.
»Den er hurtig og nem at implementere, da metanol kan distribueres på samme måde som benzin, så der kræves ikke milliardinvesteringer til etablering af en ny infrastruktur med ladestationer og systemer til opladning på parkeringspladser, og i garager,« siger Jesper Toft.
Andre elbil-firmaer som f.eks. Better Place vil forsøge at løse problemet med batteriernes begrænsede kapacitet med et netværk af batteriskiftestationer, hvor man i løbet af få minutter kan få udskiftet batteriet. Men det kræver at den nødvendige og dyre infrastruktur skal være på plads først.
Metha Energy Solutions har selv regnet sig frem til, at man kan reducere udledningen af CO2 med omkring 70 pct. i forhold til benzin- og dielseldrevne biler med den nye løsning. En testbil baseret på en Fiat Scudo skal køre rundt i København under topmødet.
De danske udviklere vil ikke selv fremstille elbiler, men satser på at finde industrielle partnere, som vil bruge teknologien i batterisystemer til elbiler.
Metha Energy udvikler også brændselsceller til fly, som det fremgår af denne Youtube-video.