Når man henvender sig per e-mail til det offentlige eller private virksomheder kan man ikke være sikker på at få svar. Politiken.dk sendte spørgsmål per e-mail til 50 institutioner og virksomheder, og efter en uge havde kun 29 af de 50 svaret. Efter fire uger manglede der stadig svar fra 12.
Politiken.dk har blandt andet testet svarhastighederne hos Rigspolitiet, Patient-klagenævnet, Lån & Spar Bank og Fona.
»Nogle af svartiderne er helt uacceptable. Jeg bliver noget bekymret, når jeg ser, at det for eksempel tager Fødevarestyrelsen otte dage at svare. Men det værste er, at der er nogen, der slet ikke svarer«, siger professor Kim Viborg Andersen fra Copenhagen Business School.
Danske Spil havde den hurtigste svartid med 29 sekunder, mens DSB tog hele 23 dage og 22 timer om at svare. Hverken Rigspolitiet, Lego eller Ikea svarede på henvendelsen.
Kun 20 procent af virksomhederne i testen sendte en e-mail kvittering for modtagelsen af mailen.