TDC var mandag og tirsdag ramt af strejker fra utilfredse medarbejdere. Denne gange var det 30 medarbejdere i kundebetjeningen i Aalborg og 20 i kundebetjeningen i Århus, der hev stikket ud og og gik hjem i frustration over arbejdsvilkårene. Onsdag morgen var alle medarbejdere igen mødt på arbejde.
»Hverdagen for kundebetjenerne er pisk frem for gulerod, og nu har de åbenbart fået nok,« sagde Steen Kristensen, faglig sekretær i Tele Afdeling 11 i Dansk Metal til Jyllands-Posten.
Fagforeningen opfordrerede i går medarbejderne til at gå i arbejde igen, hvilket er sket onsdag. Udviklingen kommer ikke bag på Steen Kristensen, fordi man længe har set et stigende sygefravær, desillusionerede medarbejdere, mangel på trivsel og folk, der går ned med stress.
Ledelsen i TDC erkender, at medarbejderne er hårdt spændt for i øjeblikket.
»Der har været et meget stort arbejdspres i en periode, og vi kan konstatere, at medarbejderne ikke kan holde til det mere. Vi vil nu ansatte flere medarbejdere og lette arbejdsgangene,« siger Peter Lang Nielsen, direktør for TDCs Privat kundeservice til ComON.
De flere ansatte er en del af en kort- og langsigtet plan, der skal gøre arbejdsvilkåerne for de ansatte i kundebetjeningen bedre. Og det vil man nu gå i dialog med medarbejderne om.
Den overenskkomststridige strejke kommer tre uger efter, at en intern undersøgelse blandt samtlige medarbejdere i TDC's Privat kundeservice viste problemer med underbemanding og et dårligt psykisk arbejdsmiljø.