Nokia, Sony Ericsson, LG og Motorola går alle frem på det globale mobil-marked, mens alle andre konkurrenter må se deres kage af markedet blive spist de fire store mobil-producenter. Det viser en ny undersøgelse af mobilmarkedet i 2005 fra analysehuset Gartner.
Nokia er gået 2 procentpoint frem fra perioden fjerde kvartal 2004 til fjerde kvartal 2005. Dermed sidder Nokia nu på 35 procent af det globale mobil-marked.
Den nærmeste forfølger til den finske mobil-gigant er Motorola. Den amerikanske mobil-producent gik 1½ procentpoint frem til 17,8 procent. De to mindre konkurrenter Sony Ericsson og LG gik begge frem til en markedsandel på cirka syv procent.
Herudover er der BenQ Mobile, som er det tidligere Siemens Mobile, der gik tilbage til en markedsandel på 4,7 procent. Samsung måtte også notere en tilbagegang til en markedsandel på 12,1 procent.
Den store taber blev dog alle andre end de seks store mobil-producenter. Resten af markedet gik nemlig næsten tre procentpoint tilbage til 16,3 procent.
Tilbagegangen skal tilmed ses i lyset af, at det samlede mobilmarked satte rekord med over 235 millioner solgte mobiler i fjerde kvartal.