Google er i gang med et opkøb af verdens største digitale reklamefirma, DoubleClick. Nu vil republikanerne i USA have undersøgt, om
opkøbet kolliderer med en ordentlig behandling af private oplysninger.
Men det krav er blot er en dårlig undskyldning for at forhale fusionen, siger
kritikere.
"Jeg tænker på, om den ønskede indsamling og koordinering af al personlig data, om det er en god idé," siger Joe Barton, der er republikansk medlem af repræsentanternes hus for Texas.
Google har tænkt sig at kombinere persondata fra de to firmaer for at effektivisere sine reklamer.
Men bloggeren Declan McCullagh fra Cnet mener, at der kan være andre motiver, der ligger bag republikanernes indsigelser.
For det første har republikanerne tidligere været varme fortalere for fusioner, og Joe Barton pressede for eksempel på for at få en
hurtigere sagsbehandling, da Sprint og Nextel skulle fusioneres.
Skribentens pointe er, at republikanerne modtager støtte fra teleindustrien. Siden 1989 har førnævnte Joe Barton modtaget 5,5
millioner dollars i støtte fra teleindustrien. Google har tidligere kæmpet med AT&T og Verizon omkring regulering af telenettet. Nu mener
skribenten, at teleselskaberne hævner sig ved at forhale arbejdet hos Google.
Derudover er en lang række af chefer hos Google demokrater, hvilket måske kan være medvirkende til republikanernes kritik.
Andrew McLaughlin, Google's director of global public policy and government affairs arbejdede i sin tid for demokraterne, og Johanna Shelton, en Google rådgiver var pressesekretær for demokraten Joe Lieberman. En anden rådgiver hos Google, Alan Davidson, arbejdede for Bill Clinton. En trejde, John Burchett, var leder for en democrats stab.
Den eneste undsætning er rådgiveren Pablo Chavez, der har arbejdet for republikanerne. Googles lobbyister er dog mere delt mellem de to partier.
Cnet: http://www.news.com/8301-13578_3-9813760-38.html