Gartner: Dyrt at outsource kundeservice

En ny rapport fra Gartner om outsourcing af kundeservice konkluderer, at projekter, der alene har fokus på at reducere omkostninger, ofte vil mislykkes og blive dyrere end først antaget.

Gartner anslår at det globale marked for Costumer Service Outsourcing vil vokse fra 8,4 milliarder dollars i 2004 til 12,2 milliarder dollars i 2005. Men ifølge Gartner er denne type outsourcing fyldt med faldgruber. Det skriver digi.no i dag.

Rapporten konkluderer, at 80 procent af alle outsourcingforsøg, hvis primære fokus er omkostningsreduktion, vil mislykkes - erfaring viser, at kundeserviceoutsourcing faktisk ofte bliver 30 procent dyrere end egendrevet kundeservice.

En af årsagerne, til at outsourcede projekter bliver dyrere, er, at der ofte er større medarbejderudskiftning - mens firmaers egne kundeserviceafdelinger har en turnover-rate på mellem 19 og 25 procent, ligger den hos outsourcingfirmaer ofte helt oppe på mellem 70 og 80 procent.

Det grundlæggende problem er, at virksomheder er for dårlige til at vurdere outsourcing ud fra et strategisk perspektiv. Virksomheder foretager ofte deres vurderinger på et mangelfuldt grundlag og fokuserer derfor på uhensigtsmæssige, umålbare serviceniveauer og forkerte omkostningsvurderinger.

Hvis man baserer sin outsourcing på tilstrækkelige mængder information og en velovervejet strategisk vurdering, kan man dog ifølge Gartner opnå besparelser på mellem 25 og 30 procent - men det kræver i så fald, at man identificerer ikke-kritiske dele af sine kundeserviceaktiviteter og alene outsourcer disse.

En strategisk outsourcing af kundeservice kræver, at man vurderer hele kundeserviceprocessen fra kundens perspektiv og laver kontrakter med udbyderen om gradvis fornyelse og omkostningsreduktion. Desuden er det nødvendigt, at man sørger for de nødvendige ledelsesressourcer til at bakke op om processen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere