I forbindelse med PlayStation-konsollens 10-års-fødselsdag har Sony reklameret for konsollen med en annonce, som viser en ung mand med tornekrone og sloganet »Ten years of passion«. Kampagnen har skabt forargelse i det katolske Italien og Sony er nu blevet tvunget til at trække bladannoncen tilbage.
»Denne gang er de gået for vidt. Hvis det havde været islam, ville der have været en virkelig stærk reaktion,« kommenterer Antionio Sciortino, redaktør for det katolske ugeblad Famiglia Cristiana.
Den unge mand i annoncen smiler og bærer en tornekrone, hvor tornene er formet som PlayStation-logoet. I en udtalelse beklager Sony Italien, at kampagnens ånd er blevet misforstået, og selskabet lover at annoncen ikke bliver brugt mere.
Men Sony kan trøste sig med, at annoncen ikke er den første som skaber forargelse i Italien. Ikea trådte forleden i spinaten med en annonce, som fortalte at kædens butikker nu har søndagsåbent og sluttede med teksten »Der er ingen religion mere«.