"Strømbesparende" og "miljørigtig".
Sådan står der på meget elektronik i øjeblikket. Men producenternes ihærdige forsøg på at illustrere deres grønne politik virker forgæves.
En undersøgelse viser i hvert fald, at over halvdelen af de adspurgte mener, at virksomhederne kraftigt overdriver deres "grønne" hensigter for at lokke forbrugerene til at købe.
Og faktisk er næsten 40 procent af de adspurgte direkte i tvivl om de fine grønne budskaber på indpakningen.
»Så ud over at forbrugerne er forvirrede, så har de også en god portion skepsis. Faktisk ret meget. De vil vide, hvad det helt konkret er i produktet, der gør, at det er "grønt",« siger analytiker Steve Koenig fra den amerikanske forening for forbrugerelektronik, der har lavet undersøgelsen.
I undersøgelsen siger de adspurgte, at de tre ting, der primært identificerer et grønt produkt, er at de kan genbruges, at de ikke bruger meget strøm og at de er lavet af genbrugte materialer.
Men undersøgelsen viser også, at mærkeloyalitet ikke nødvendigvis vinder over "miljørigtig". Hvis en ukendt producent kan præsentere et grønt produkt, så vil det blive foretrukket frem for et produkt fra en velkendt producent, som måske ikke har satset på grøn produktion endnu.
Der er en tendens til, at forbrugerne alt andet lige gerne vil betale lidt ekstra, hvis de kan få et grønt produkt, men produkternes pris, funktioner og garanti er fortsat væsentlig mere vigtigt, end at et produkt har et lille aftryk på miljøet.