Det har ikke fået danskerne til at købe flere Macbooks fra Apple, at andre produkter fra samme firma i den grad har tiltvunget sig spalteplads i både it-pressen og i de mere bredtfavnende massemedier.
Ifølge en foreløbig opgørelse fra IDC er Apples danske salg kun steget med 0,5 procentpoint mere end markedets vækst. Samlet set voksede det danske pc-salg med 17,7 procent i 3. kvartal, mens Apples salg voksede med 18,2 procent.
I hele Norden er Apples salg vokset med 14 procent, hvilket er betydeligt mindre end det øvrige pc-marked, som samlet set er vokset med over 20 procent i 3. kvartal.
Heller ikke på det europæiske marked er Apples salg vokset særligt meget. I USA er markedsvæksten langt lavere, og her er Apples salg bedre. Det lykkedes firmaet at sælge 15,9 procent flere computere end i samme kvartal i fjor. Dermed er Apple kommet op på en markedsandel på det amerikanske marked på 6,3 procent. Herhjemme er markedsandelen præcist det halve.
»En forklaring er måske, at Apples software-services såsom iTunes ikke er så udbyggede i Europa som de er på hjemmemarkedet i USA,« siger IDCs pc-analytiker, Anders Elbak.
Han mener ikke, at det vil påvirke Apples salg væsentligt, at Apple i starten af næste år begynder at markedsføre den navnkundige i-telefon herhjemme.
Apples middelmådige salgstal skal ses på baggrund af et pc-marked, hvor stil og udseende i dag har taget forrank over teknik og features, som tidligere var afgørende for folks valg af computer.
Netop stil synes at være Apples adelsmærke, men alligevel er danskerne altså fortsat tilbageholdende med at bide i æblet fra Steve Jobs træ.
I stedet foretrækker de tilsyneladende HP, hvis markedsandel på det danske marked ifølge IDC er på 30 procent, samt Acer, Lenovo og Dell, der har henholdsvis 16, 15 og 11 procent af pc-markedet.
Ifølge de foreløbige IDC tal er to ud af tre pc'er, der sælges i dag, en bærbar.