Telenors opkøb af Cybercity vil betyde øget konkurrence på bredbånd i Danmark. Især i erhvervssegmentet vil Telenor have en stærk position.
Det vurderer teleanalytikeren John Strand over for ComON.
»Telenor vil med købet af Cybercity stå stærkt på bredbåndsmarkedet. Især er der gode muligheder for at markedsføre medarbejderbredbånd til de godt 1,6 millioner kunder, som Telenor allerede har adgang til via ejerskabet af Sonofon,« siger John Strand.
Han mener også, at Cybercity er et fornuftigt køb for norske Telenor.
»Hvis udviklingen bliver som vi regner med, vil der ske en større sammensmeltning mellem bredbånd og mobiltelefoni. Her har Telenor gode muligheder at lave en bundling mellem mobiltelefoni fra Sonofon og bredbånd fra Cybercity,« siger John Strand.
Især fremhæver John Strand, at Telenor har et bredt net af telebutikker over hele norden. Det vil give markedsføringsfordele for Telenor.
»Med opkøbet får Telenor mulighed for at markedsføre alle sine produkter i både Cybercity-, Telenor-, og Sonofonbutikker. Det giver selskabet en stor fordel, når varen skal sælges, siger John Strand.
Han er overbevist om at Telenors opkøb vil betyde øget konkurrence på bredbånd i Danmark.
»Selvfølgelig vil det betyde øget konkurrence på bredbåndsmarkedet. Med dette opkøb har Danmark og Skandinavien fået en ny stærk spiller ind på bredbåndsmarkedet,« siger John Strand.