Det sociale netværk Facebook arbejder ifølge New York Times på en eller flere nye funktioner, hvor brugerne kan knytte information om deres aktuelle geografiske position sammen med en statusopdatering. Ligesom man i dag kan følge med i vennernes statusopdateringer, kan man altså fremover følge med i deres position - hvis de vælger at bruge denne funktion.
Facebook vil præsentere de nye funktioner på sin årlige f8-udviklerkonference, der afholdes i slutningen af april. New York Times har sine informationer fra anonyme kilder, der skulle være tæt på projektet.
Faktisk har Facebook allerede opdateret sin privacy-policy med følgende tekst: "“When you share your location with others or add a location to something you post, we treat that like any other content you post.”
Der bliver angiveligt tale om en tjeneste, hvor Facebook-brugerne kan dele informationer om deres position, og et sæt af API'er, så udviklere kan tilbyde deres egne lokations-baserede tjenester til Facebook-brugerne.
Facebook har omkring 400 millioner brugere og det menes at omkring halvdelen bruger tjenesten hver eneste dag. Mindst 100 millioner bruger Facebook fra mobile enheder og derfor er der stor fokus på, hvordan kan man kommunikere om sin position.
Der kan være mange annoncekroner at hente for Facebook og andre, når man har informationer om, hvor brugerne befinder sig lige nu, og f.eks. kan levere annoncer som peger til lokale restauranter, biografer eller hoteller.