Firmaet Groupon.com har været tæt på at havne under Google-paraplyen, men nu er forhandlingerne brudt sammen. ComON skrev i sidste uge, at Google er så interesseret i Groupon, at søgefirmaet ville betale 2,5 milliarder dollar for firmaet. Men flere kilder, der er tæt på forhandlingerne, siger til en avis i Groupons hjemstavn Chicago, at købsforhandlingerne strandede på en beløb i nærheden af seks milliarder dollar - cirka 33 milliarder kroner. Det er dobbelt så meget, som Google betalte for reklamefirmaet DoubleClick.
Men hvorfor er Google så opsat på at få fingrene i Groupon?
En af årsagerne kan være, at Groupon.com har lykkedes med noget, som Google også gerne vil have held med. Nemlig den svære opgave at binde nettet og fysisk handel sammen. Groupon har overbevist selv små forretninger og restauranter, at det er fornuftigt at annoncere online. Groupon.com garanterer butikkerne et større antal kunder mod at butikken giver et godt tilbud.
På den måde gavner Groupon både butikkerne og kunderne.
Tjenesten kunne kobles direkte sammen med Google Places, hvor Google forsøger at give de små erhvervsdrivende en platform, der kan give dem synlighed på nettet.
Kan selv - vil selv
Ifølge Wall Street Journal har bestyrelsen hos Groupon sagt nej til Google, fordi den håber på en endnu bedre pris ved en selvstændig børsintroduktion.
Om det er en god prioritering, vil kun tiden vise. Men analytikere peger allerede nu på, at Groupons koncept sagtens kan kopieres af andre, og at det kan være svært at holde samme høje pris, når konkurrenterne kommer op i sving.
Groupon er ikke længere alene på markedet, men har betydelige markedsandele i USA og eksisterer også i andre lande. Blandt andet i en del europæiske lande og dermed og så Danmark. Herhjemme har blandt andre Downtown.dk og Berlingskes Sweetdeal også sat sig på markedet. Tjenesten Dunno.dk giver et samlet overblik over alle de gode tilbud på dansk jord.