TDC og mange af klodens andre tidligere statsmonopoler er i øjeblikket ved at omstille sig til nye tider. Men mange af dem vil fejle. Det mener analysehuset Gartner.
Bekymringen tager udgangspunkt i, at mange af firmaerne skal flytte forretningen fra store indtjeninger på for eksempel fastnettelefoni til en bredere palet af nyere teknologier - for eksempel mobilt bredbånd.
Men Gartner frygter, at de store selskaber i det forløb kommer til at overinvestere i umodne teknologier, og at de kommer til at vove sig ud i områder, der ligger for langt fra deres kerneområder.
Gartner fremhæver følgende nyskabelser i branchen som noget, der illustrerer ændringerne på telemarkedet:
- Telecom Italia er ved at ændre sig til et medieselskab. Firmaet har foreksempel lavet aftaler med: Fox, MGM og Sony - blandt andet for at skabe efterspørgsel efter bredbåndsforbindelser.
- SK Telecom (Sydkorea) har købt landets største pladeselskab, YBM Seoul Records.
Gartner er dog voldsomt dystre i forhold til de mange partnerskabers succes. Analysehuset skønner, at flere end halvdelen af disse nye tiltag vil fejle, fordi operatørene ikke har nok indsigt i de nye forretningsområder, og fordi synergierne er begrænsede.
»Firmaerne risikerer at miste fokus på det væsentlige; nemlig at bevare kunder og mindske omkostningerne,« siger Martin Gutberlet, der er vicedirektør i Gartner Research.
Gutberlet har allerede set flere eksempler på, at de veletablerede selskaber er kommet på dybt vand. For eksempel tv-kanalen ESPN, der lukkede en mobilsatsning efter et år, og tyske E-Plus der måtte lukke portalen iMode efter tre år.
Men selv om firmaerne kan se frem til mange udfordringer - og især mindre indtjeningsmargener - så ser fremtiden ikke helt sort ud.
»Det er hårde tider for udbyderne, men svaret er nødvendigvis ikke at investere store summer i nye forretningsmodeller,« siger Gartner-analytikeren Nick Jones.
»Firmaerne kunne også overveje, hvordan de kan forbedre deres service over for de eksisterende kunder, så de kan få større udbytte af deres eksisterende kundekartotek.«
Nick Jones mener, at selskaberne foreksempel skulle forbedre tilgængeligheden til deres net og på den måde blive helhjertede opkoblingsleverandører. Og hvis de alligevel vil afprøve nye markeder og tilbyde indhold frem for forbindelser, så bør de være forsigtige.
»IP-revolutionen vil skabe stor konkurrence på markedet. Derfor bør teleoperatørerne adskille nye forretningsområder i nye firmaer, så de lettere kan lukkes eller sælges fra,« siger Nick Jones, der også spår en stigning i antallet af partnerskaber mellem indholdsleverandører og teleudbydere.