Ekspert advarer mod Google-manipulation

Hovedtaleren på en konference i dag om søgemaskineoptimering mener, at branchen er for beskidt, og at den står for at blive halveret. 'Skab indhold,' er budskabet fra Engadget-stifteren, den amerikanske entreprenør og provokatør Jason Calacanis.

Enhver kan lave en middelmådig hjemmeside og give den 10 gode links, så den havner i toppen af Google. Men selv om enhver kan gøre det, så skal de lade være.

Det mener Jason Calacanis, der i dag er hovedtaler ved en søge-konference, som FDIH/FDIM afholder i København.

Calacanis er en driftig internet-entreprenør, som satte sig for at rydde op på internettet for to år siden. Her startede han sin helt egen søgemaskine, der skulle organisere nettets mange sider på en helt ny måde. Så nu er orden og renlighed på nettet blevet hans mantra.

Jason Calacanis er en ombejlet og berygtet herre, der har oplevet internettets jubelår og nedture.

Han har prøvet at miste men så sandelig også at vinde. Hans største gevinst var salget af netværket Weblogs inc., der blandt andet talte de populære sider Engadget og Joystiq, til AOL for 30 millioner dollars.
Nu driver han Mahalo.com, der er en søgemaskine, som primært redigeres af levende mennesker. Fordi meget irrelevant information - ifølge ham - sniger sig ind i Googles søgninger.

Calacanis har beundrere og fjender. Fjenderne har han skaffet ved sin evige evne til at provokere. For eksempel er han for fem år siden citeret for at sige, at søgemaskineoptimering er "bullshit".

"Nu er jeg kommet frem til, at der også findes gode SEO-konsulenter. Procentvis er der ikke mange af dem, men de findes. Men majoriteten i branchen laver virkelig nogle lyssky ting," siger Jason Calacanis, der står ved sin skepsis over for SEO - men som altså har modereret den med årene.

Bemærkningen om "bullshit" var en løs bemærkning fra en konference for fem år siden, hvor Calacanis på scenen blev spurgt, hvem der lavede SEO for siderne Engadget og Joystick. De lå jo så højt placeret i søgemaskinerne.

"Jeg svarede. SEO? Nåh, du tænker på søgemaskineoptimering. SEO er noget bullshit. Det er spild af tid. Bare lav noget godt indhold i stedet, så skal det nok gå," svarede han uden at tænke over, at samtlige tilskuere var fra SEO-branchen.

Han understreger, at han sidenhen har sagt mange rosende ting om SEO, men branchens manglende fokusering på indhold står han ved.

To procent er nok

Som eksempel peger han på et rejsebureau. I stedet for at ty til tekniske manøvrer for at skubbe firmaet op i søgningerne, så skulle de i stedet lave indhold, mener han. Det kunne være i form af artikler på firmaets hjemmeside om at rejse eller om de steder, hvor bureauet rejser til. Men det behøver man ikke nødvendigvis en dyrt betalt SEO-konsulent til, siger Calacanis.

Han mener generelt, at der bliver brugt for mange penge på SEO.

"Jeg plejer at rådgive folk, der vil til at bruge penge på SEO, til at overveje, om de over hovedet har brugt nok kræfter på at lave godt indhold. Hvis du skaber godt indhold eller gode nyhedsbreve, så kan du måske gøre det bedre end med SEO?"

"Min hovedregel er, at hvis du bruger mere end 10 procent af din tid på SEO, så er det et dårligt tegn. Nogle gode virksomheder bruger måske 10 procent af deres tid på SEO. Og det er også fint nok. Men firmaer, der bruger op til 95 procent af deres tid på SEO og kun få procent på sin forretning, har en meget dårlig fordeling."

Ifølge Calacanis blev der brugt absolut ingen kræfter på SEO i hans tid med Weblogs Inc. Hos Mahalo går maks to procent af tiden med SEO.

De dør

Hans manglende tiltro til SEO får ham til at spå om en kommende nedseltning af branchen.

"Den øverste tredje del - de 30-45 procent - af SEO-industrien gør et godt stykke arbejde. Det er dem, der råder kunderne til at lave godt indhold og som skaffer gode links fra gode sider. Den næste tredjedel er dem, jeg ville kalde grey hat-SEO'er. Og så er der den sidste tredjedel, som bare går amok og som virkelig forurener internettet og fylder det med spam. Det er den gruppe, der giver hele branchen et dårligt navn," siger Calacanis.

Det er ikke kun de rådne æbler, der gør situationen værre

"SEO'erne får det sværere og sværere. Jeg tror, at Google bliver bedre til at adskille. Så over tid vil du se konceptet med søgemaskineoptimering forsvinde."

Vil søgemaskineoptimering som fag uddø?

"Jeg tror, at måske 50-70 procent af det, der findes i dag, vil forsvinde. For jeg mener, at meget af det er fokuseret på at lave ting, som ikke tilføjer noget brugbart for brugerne. Hvis SEO-konsulenter får deres klienter til at lave bedre indhold - og organisere og kategorisere det bedre. Så er det godt for slutbrugeren, og det er samtidigt godt for SEO-konsulenten," siger han.

"Hvis du er den type, der udelukkende forsøger at bringe ringe indhold til toppen af søgemaskinerne, så er du allerede på det tabende hold. For det er der så mange, der gør i øjeblikket. Så hvis 100 personer kæmper om de 10 øverste placeringer, så vil cirka 95 procent af dem fejle. Det vil sige, at 95 procent af dem skriver regninger på 10.000 dollar, men de har ikke gjort noget. Det er mange spildte penge og meget spildt tid. Tid og penge som de i stedet skulle bruge på at købe trafik eller investere i marketing online og offline - eller simpelthen at lave bedre indhold og en bedre service for kunderne," siger Calacanis.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere