Konceptet, der ifølge virksomhederne er udviklet i samarbejde med en række kommuner, opererer med et todelt fokus. Dels at sikre borgerne bedre og hurtigere adgang til de mange kommunale servicetilbud via kommunens hjemmeside, dels at opnå en mere optimal ressourceudnyttelse i den kommunale forvaltning. Disse
målsætninger tilgodeses blandt andet i form af intelligente, elektroniske blanketter.
Frederikshavn Kommune, der har deltaget aktivt i udviklingen af »Din Åbne Kommune«, er overbevist om, at konceptet vil vinde stor udbredelse i landets øvrige kommuner:
»Vi har for en beskeden investering i denne selvbetjeningsløsning en forventning om at give borgerne og virksomhederne en langt bedre service, end de var vant til. Samtidig har vi arbejdet på, at tilrettelægge arbejdet mere smidigt og fleksibelt med nye standardværktøjer. Jeg er sikker på, at disse positive resultater hurtigt vil inspirere andre kommuner til at gå samme vej,« siger servicechef Egon Pedersen i Frederikshavn Kommune.
EDB Gruppen og Dafolo lægger ikke skjul på, at Din Åbne Kommune er en løsning, der vil udfordre KMD på markedet for digital forvaltning. Men de to selskaber frygter ikke konkurrencen fra den dominerende aktør.
»Din Åbne Kommune er et stærkt tilbud til de kommuner, der gerne vil hurtigt i gang med indførelsen af digital forvaltning. Vi tilbyder dem et afprøvet, integreret og modulopbygget system, der gør det muligt at give borgerne en bedre og mere effektiv service, end de får i dag. Samtidig er der tale om en beskeden investering, der hurtigt tjener sig hjem i sparede administrationsomkostninger, siger administrerende direktør Jens Frølund fra EDB Gruppen.