Svindel med forsikringer er et stort problem for forsikringsselskaberne. Derfor indførte Alka i januar en slags løgnedetektor for at fange de mest usandsynlige historier. Indtil videre er man tilfreds med det elektroniske system.
»Tidligere var vi afhængige af de enkelte ansatte, så det var lidt mere tilfældigt, hvor gode vi var til at finde svindlerne. Vi tror, det fungerer bedre nu, men vi ved ikke, præcist hvor meget den fanger,« siger Jakob Laursen, som er underdirektør i Alka
Præcist hvordan systemet fungerer, vil Jakob Laursen ikke fortælle. Han forklarer dog, at systemet indeholder en række data og fungerer som en slags facitliste
»Det er nogle bestemte ting, der gør sig gældende. Et eksempel er en ny bil, der er stjålet og brænder. Nye biler bliver sjældent stjålet, og der bryder sjældent brand i nye biler. Derfor undrer vi os, hvis vi får en anmeldelse på det,« siger Jakob Laursen
Ligesom en rigtig løgnedetektor er systemet naturligvis ikke fejlfrit. Derfor skal Alkas ansatte stadig gå i dybden med sagen, hvis systemet peger på historien som svindel.