Flop for Virk.dk

Efter et halvt år har kun 1.500 virksomheder registreret sig på Virk.dk mod forventet 50.000. En række annoncerede funktioner er udskudt et år, og derfor har virksomhederne intet incitament til benytte portalen. Det skriver it-avisen ComON i denne uge.

Regeringens storstilede internetportal, Virk.dk, der skulle give besparelser i den private og offentlige administration på over 300 millioner kroner, har efter et halvt år ikke formået at opfylde sin målsætning. Blot 1.500 virksomheder har siden lanceringen den 2. september registreret sig som brugere mod et forventet antal på 50.000.

Samtidig er trafikken blot 10.000 besøgende om ugen - mod et forventet niveau på 200.000.

Det skuffende resultat skyldes, at konsortiet, der står bag portalen, har været for længe om at udvikle tilstrækkelig interessante tjenester til brugerne, erkender Virk.dk-direktør Ove Leth-Sørensen:
»Da den formelle indvielse skete var hovedbetingelserne opfyldt for den offentlige del af Virk, men en del af de mere konkrete private tjenester udviklet og drevet af Krak var ikke klar. Det var planen, at de skulle blive det i månederne efter, men vi har haft visse forsinkelser,« fortæller direktør for Virk.dk, Ove Leth-Sørensen, der også er direktør for Krak, som står i spidsen for konsortiet.

Forsinkelserne betyder, at Virk.dk først vil kunne tilbyde de forventede ydelser efter sommerferien - omtrent et år efter portalen gik i luften.

I Dansk Industri har man fra start bakket op om tankerne bag Virk.dk. Men indtil videre er man skuffede over det niveau erhvervsportalen har nået.

»Vi havde forventet, at der ville være mange effektiviseringsfordele at hente på nuværende tidspunkt. Men de funktionaliteter, som vi havde baseret det på, findes ikke på Virk.dk endnu. Vores medlemsvirksomheder er klar til at bruge løsningen, men der skal kunne spares tid ved det. Og som det ser ud i øjeblikket, er der hverken tid eller penge at spare for virksomhederne,« siger Lone Saaby, der er chef for de mindre og mellemstore virksomheder i Dansk Industri.

Ifølge Lone Saaby har den offentlige sektor - i modsætning til pengeinstitutternes netbanker - endnu ikke fundet et koncept, der giver tilstrækkelig nok fordele ved flytte størstedelen af den traditionelle kommunikation over til digitale løsninger.

»Vi vil fortsat lægge pres på det offentlige, for vi tror på ideen, men tempoet er meget lavere end, vi havde håbet. I øjeblikket har vi den holdning, at vi gerne vil se de konkrete løsninger, før vi tror på, at de kommer,« siger Lone Saaby.

Læs mere i denne uges udgave af it-avisen ComON.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere