Mens konkurrenterne er under afvikling, så gør en nyfusioneret svensk telekæde sig parat til et indtog i Danmark. Tidligere på ugen præsenterede telekæderne Dialect og StjärnaFyrkant resultatet af en fusion, der vil give den nye kæde 850 ansatte, 130 butikker og en omsætning på 1,5 milliarder kroner alene i Sverige.
Samtidig løftede kæden planerne for et storstillet i nabolandene, Norge, Finland og Danmark. I alt satser man på at nå mere end 150 butikker i de lande. Målgruppen er primært erhvervskunder og det offentlige.
I Danmark er målet mellem 45 og 60 butikker. 50 millioner skal investeres i at etablere butikkerne, primært på franchisebasis. Ifølge Børsen peger StjärnaFyrkants direktør Jan Helge Furu på, at ikke alle kædens danske butikker nødvendigvis behøves at være ny butikker.
Dialect har nemlig tidligere samarbejdet om indkøb med den danske kæde Telekæden, og Jan Helge Furu mener derfor at et samarbejde ville være naturligt. Men decideret at overtage Telekædens 74 butikker afviser han dog.
»Nej, det kan jeg ikke sige. Men det vil være naturligt at gå til en partner, som vi har i forvejen. Og hvis ikke de vil være med, vil vi gå til andre kæder,« siger Jan Helge Furu til Børsen.
Hos Telekæden har bestyrelsesformand Poul Tarp dog ikke hørt fra den svenske fusionskæde.
Planerne om det svenske indtog kommer samtidig med at Merlin har meddelt, at det lukker sin kæde af Tele og Foto butikker. Kæden har bestået af mindre butikker med fokus kun på tele og foto.