En ny undersøgelse fra Økonomistyrelsen viser, at 30.000 af de 1 mio. regninger, som det offentlige modtog i juni måned, var rykkere. Antallet af ubetalte regninger må dog forventes at være væsentligt større, da mange virksomheder nødigt sender det offentlige en rykker.
»Nu har e-fakturering rundet sin halv-års fødselsdag, og derfor er det forstemmende at se, at systemet stadig slås med rigtig mange fejl og lange sagsbehandlingstider. Det er fuldstændig uacceptabelt, at så mange leverandører til det offentlige skal opleve så store overskridelser af
betalingsfristerne, at de bliver nødsaget til at sende en rykker. Det medfører, at virksomhederne både har større administrationsomkostninger i forbindelse med at sende en rykker samt, at de skal trække på deres egen kassekredit, indtil betalingen kommer,« siger økonom i Håndværksrådet Jakob Brandt.
Der sker fejl igennem hele betalingskæden, og det sker også, at det er virksomhederne, der skriver noget forkert på fakturaen, så de ikke kan scannes af Læs-Ind bureauerne.
»Til dette er der kun at sige, at informationen til virksomhederne tilsyneladende ikke har været god nok. Vi ser derfor frem til den informationspjece, som Økonomistyrelsen sender ud til 45.000 virksomheder ultimo august. Problemet er bare, at en sådan pjece ikke burde
komme et halvt år efter, at systemet er trådt i kraft, men en måned før det lanceres. Hele processen har været for dårligt planlagt og hastet igennem af Finansministeriet, der pr. 1. februar 2005 indregnede de forventede besparelser i kommunernes bloktilskud. Man kan derfor i den grad tale om, at ministeriet i denne sag har solgt skindet, før bjørnen
var skudt,« siger Jakob Brandt.