Trustpilot åbner for forhandlerkommentarer

Bedømmelsesportal bøjer sig for onlineforhandlerne. Brugerkritik må ikke stå alene.

Trustpilot imødekommer nu kritik fra it-branchen og lader virksomhederne komme til orde. Fra næste uge kan virksomheder svare igen på de kommentarer, som brugerne har givet.

Den nystartede brugerportal, Trustpilot, fik fra dag ét hård kritik for at være ensidig og give et skævt billede af de danske webbutikker. Fra Foreningen for Distance- og Internethandel - FDIHs - direktør Morten Kamper lød det, at portalen var unfair mod virksomhederne, der risikerer at sidde i gabestokken til evig tid på grund af fortids synder.

»Jeg frygter, at det kan skabe noget unødig støj, som kan skræmme folk fra at handle på nettet på et alt for tyndt grundlag. Vi har en rigtig god forbrugerbeskyttelse i Danmark, og jeg kan simpelthen ikke se, at vi har behov for det her,« sagde Morten Kamper dengang til MetroXpress.

Også Foreningen af Online It Forhandlere (FOIF) var betænkelig ved at lade brugerne bestemme, hvilket omdømme en webbutik skal have. De vil gerne have plads til modparten, virksomhederne.

»Vi har ikke noget imod, at kunderne siger deres mening, men der er en fare i ensidigheden, når det kun er forbrugerne, der bliver hørt,« siger formand i FOIF, Eskild Jensen.

I Foreningen af Online It Forhandlere glæder formand Eskild Jensen sig over Trustpilots åbning. Han forklarer, at det er vigtigt, at brugerne kan se, hvordan en webbutik reagerer på kritik.

»Det er en fin mulighed, for så vil brugerkommentarerne ikke stå alene,« siger Eskild Jensen, FOIF.

Det er dog stadig muligt for ganske få brugere, at stemme en webbutik øverst på karakterskalaen eller sende den til en bundplacering. I øjeblikket skal der kun være 20 bedømmelser fra brugere, før Trustpilot anser en webbutiks karakter for at have en grad af troværdighed, som kan hjælpe forbrugerne. Når en webbutik kan blive bedømt af så få kommentarer, er det brugerne eget ansvar at fortolke Trustpilots karakterer. Peter Holten Mühlmann forklarer, at brugerne skal kunne tænke selv.

»Brugerne skal selv tage stilling til de oplysninger, der er på vores hjemmeside,« siger Peter Holten Mühlmann fra Trustpilot.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere