Opdateret:
TDC bøjer sig nu for Cybercitys krav om at regulere sine priser på tjenester, der giver mulighed for at regulere i båndbredden. Det betyder for eksempel, at kunder stadig kan ringe med deres VoIP-telefon, selvom nettet er overbelastet.
Reguleringen skal sikre, at TDC ikke misbruger sin position på markedet og skruer priserne kunstigt i vejret. Tidligere dette efterår har Cybercity vundet over TDC i flere forskellige sager.
Allerede den 10. november sidste år klagede Cybercity til IT- og Telestyrelsen over TDC's priser, og i slutningen af november lavede styrelsen så et udkast til en afgørelse, som gav Cybercity ret.
Inden udkastet blev til en reel afgørelse, valgte TDC den 19. oktober at acceptere styrelsens udkast.
Det betyder, at TDC inden den 30. november skal dokumentere, at deres priser er baseret på historiske omkostninger.
Styrelsen oplyser overfor ComON, at der godt kan gå flere måneder, før sagen endeligt bliver afgjort. Det er dermed ikke afgjort endnu, om TDC har misbrugt sit monopol til at kræve højere priser.
Sidenhen skal IT- og Telestyrelsen beregne priser efter LRAIC-metoden. Den sikrer naturlige priser, der er baseret på de reelle omkostninger i dag. Meget af TDC's udstyr er en del år gammelt og er købt i en tid, hvor det var dyrere at anskaffe. LRAIC-metoden sikrer, at priserne er nutidige. IT- og Telestyrelsen vil have udregnet de nye priser den 1. januar 2010.
LRAIC står for »Long Run Average Incremental Cost.«