XP står for "X-Paperclip". I reklamekampagnen der skal sælge Office XP er Microsoft blevet selvironiske. Den lille papirklips, der fungerer som hjælper i eksisterende versioner af Office-pakken, er blevet hovedperson i kampagnen der fortæller at Office XP er så brugervenlig, at hjælperen er overflødig.
Reklamekampagnen med den lille metalklips kan blandt andet beses på en ny Office XP-hjemmeside. Her kan man kan se film med Hr. Clips, spille spil hvor man skal skyde Hr. Clips med hæfteklammer og se demofilm af Office XP.
Hr. Clips, der på engelsk hedder Clippy, blev tilføjet til Office-pakken i 1996. Dengang blev hjælperen også fremhævet som en grund til at købe kontorpakken - dog blot med modsat fortegn. Hr. Clippy skulle nemlig hjælpe nye brugere med at benytte de avancerede funktioner i Office.
På trods af kampagnen kan Hr. Clippy dog stadig ses i Office XP. Men hvor han tidligere har været slået til fra start, skal man nu aktivere ham før han popper frem på skærmen.
(Kilder: Reuters og digitoday)