Normalt hører man ingen brokke sig, hvis de har udsigt til at blive hædret og belønnet for deres indsats. Men det paradoks kan komme på tale, når E-handelsprisen uddeles næste gang.
Det er den nye kategori "Search-prisen", der møder kritik. Kategorien skal ellers belønne firmaer inden for området Search marketing. For eksempel søgemaskineoptimering.
Søgemaskineekspert Mikkel deMib Svendsen frygter, at firmaer direkte smadrer de resultater, som de ellers bliver hædret for ved at deltage. Samme bekymring har en håndfuld af hans kollegaer.
Det skræmmebillede vækker forundring hos FDIH, der er hovedarrangør af prisen.
Hemmelighederne blottes
Bekymringen bygger i korte træk på det faktum, at seo-firmaer i realiteten kæmper om en begrænset mængde plads og søgninger.
»De virksomheder der gør det absolut bedst i søgemaskinerne gør det i høj grad, fordi de har fundet nogle strategiske "huller", som de har kunne udnytte. Jo mere kendte disse strategiske huller er, jo dårligere virker de for den enkelte, da konkurrencen om den begrænsede plads med lige den strategi jo så øges,« forklarer Mikkel deMib Svendsen.
Ved at belønne de firmaer kommer der naturligvis fokus på deres metoder, og det er ikke ønskeligt, mener Mikkel deMib Svendsen.
»Erfaringen er, at man opnår den mest stabile og effektive markedsføring i søgemaskinerne ved, at undlade at snakke for meget om, hvad man gør offentligt. Websites der får meget omtale i offentligheden omkring deres aktiviteter i søgemaskinerne vil med meget større sandsynlighed bliver underlagt et manuelt redaktionelt tjek. Og det er generelt set ikke nogen fordel,« siger Mikkel deMib Svendsen, der er forarget over, at FDIH vil fastholde prisen.
Han sammenligner det med at belønne de bedste lobbyister, for hvem der har flyttet fleste stemmer. I sådan en situation ville medier og politikere straks begynde at stille sig ekstra kritisk over for den pågældende persons budskaber. Ergo: Den der lever stille - lever godt.
Åbenhed er godt
Steen Enegaard er administrerende direktør i Deducta og juryformand ved E-handelsprisen næste år.
Han synes, at kritikken er overdreven.
»Det lyder som om, at der er nogen, der er bange for at der bliver gravet lidt for meget i deres metoder. Der bliver ikke tale om at kigge efter skyggesider, cloaking eller lignende,« siger Steen Enegaard og fortsætter:
»Search prisen handler om at belønne de virksomheder, som først og fremmest benytter Search strategisk til at understøtte deres e-handel. Og lige så vigtigt, hvordan bliver de besøgende modtaget på hjemmesiden, når man enten klikker på et banner, søgeordsresultat eller fx en AdWords annonce. Integreres Search i den øvrige markedsføring og hvordan,« siger han.
Selv om det ikke er juryens opgave at vurdere "etisk" og "uetisk" søgemaskineoptimering, så håber han alligevel, at åbenheden omkring konkurrencen ville få de mest vovede firmaer til at holde sig inden for søgemaskinernes regelsæt.
»Jeg vil bestemt ikke gøre sig til dommer over for hvilke metoder, man vælger at benytte hos de forskellige bureauer, men der har været flere tilfælde hvor kunder er blevet taget ud af Googles søgeresultater, grundet lidt for "avancerede metoder". Dette rammer kunden og giver branchen et ekstremt dårlig ry,« siger Enegaard.
»Søgeoptimering er jo ikke ulovligt ifølge loven, men hvis du som webbureau kommer i clinch med Googles retningslinjer, så kan du havne i en situation, der hverken er god for dig eller dine kunder,« siger juryformanden.
Åndsvagt
Men Mikkel deMib Svendsens bekymring skyldes ikke den søgeoptimering, der befinder sig på kanten af det tilladte.
»For eksempel havde jeg en kunde på et tidspunkt, hvor vi via research fandt et uudnyttet strategisk hul, som ingen andre i branchen havde opdaget. Der var overhovedet ikke tale om noget, som overtrådte Googles retningslinjer. Men vi udnyttede hullet, og firmaet fik 300.000-500.000 ekstra besøgende om måneden. Det var jo sådan et firma, der skulle vinde Searchprisen, men tror du, at de ville stille sig op og afsløre hullet for alle deres konkurrenter,« spørger Mikkel deMib Svendsen.
Hvis synligheden på grund af en Searchpris ikke blev misbrugt af konkurrenter, så ville søgemaskinerne helt sikkert bruge lejligheden til at kigge de pågældende firmaer efter i sømmene. Med samme negative virkning til følge, mener Mikkel deMib Svendsen.
Der kan indstilles til prisen frem til slutningen af januar. Først herefter vil juryen tage stilling til, om der er kommet nok kvalificerede nominerede.