Danskernes foretrukne mobilmærker er Nokia og Sony-Ericsson. Taber-mobilerne er Motorola, Siemens og LG. Det viser en afstemning på ComON, hvor mere end 3.600 læsere har deltaget.
Chancen for, at du vil købe en Nokia-telefon næste gang, er stor. Næsten hver anden dansker går nemlig målrettet efter de finske mobiltelefoner, når den gamle mobil skal skiftes ud. Det er en mindre stigning i forhold til, hvordan det ser ud på verdensmarkedet. Cirka en tredjedel af verdens mobiltalende befolkning hælder nemlig til Nokia.
På en klar andenplads kommer vores svenske broderfolks Sony Ericsson. Hver tredje dansker vil tænde for en Sony Ericsson næste gang, der bliver købt en ny mobil. Det tal er voldsomt i forhold til, at kun syv procent på verdensplan vil købe en af de semi-svenske mobil.
»Sony-Ericsson er først og fremmest et nordisk brand. I Sverige er Sony-Ericsson faktisk større end Nokia. Det er den type patriotisme, som vi også har lidt af i Danmark. Sony har virkelig været gode til at brande sig til unge. For eksempel appelerer Walkman-telefonerne til de unge samtidig med, at modne mennesker også kan huske og forbinde sig med ordet "Walkman". Designet hos Sony-Ericsson er også meget nordisk. Det er runde former og lyst design med lidt kant,« siger Brian Dixen, der er chefredaktør på mobilmagasinet Mobil.
Motorola-mærket er derimod meget upopulært i Danmark. Udenfor Danmarks grænser vil cirka hver 5. person vælge en Motorola-telefon, mens kun en ud af 20 danskere hælder til den amerikanske mobilgigant.
»Motorola-telefoner er grimme, så amerikanerne elsker dem. Amerikanere har en helt anden smag end os i Norden. De synes, at store kantede mobiler med antenner er fede,« siger Brian Dixen og fortsætter:
»I hele 2005 var der kun én af Motorolas mobiler, der hittede. Jeg tror dog, at der er meget potientiale i Motorola. Her i 2006 kommer de med flere tynde telefoner, der er et stort hit i år. De arbejder også meget med farver. De prøver at appelere til smarte unge og modne mennesker. De har nemlig et lidt støvet forretningmansd-brand.«
Samsung sætter sig på tredjepladsen, fordi hver tiende dansker drømmer en Samsung-telefon. LG-telefoner er populære på verdensmarkedet, men kun én ud af 100 vil købe en LG-mobil i Danmark.
»Der er ingen tvivl om, at LG er bedst kendt for deres 3G-telefoner. Mange kunder har dog haft rigtig dårlige oplevelser med LG-telefoner. Det smitter af. Nu vil folk ikke have dem,« siger Brian Dixen.