Konkurrence fra Apples iPhone og de mange Android-mobiler har presset den canadiske smartphone-producent Research in Motion (RIM), der er kendt for at producere de populære Blackberry business-smartphones.
Men canadierne har langt fra kastet håndklædet i ringen og har netop præsenteret tre nye Blackberry-mobiler.
De tre telefoner hedder Blackberry Bold 9900, Blackberry Torch 9810 og Blackberry Torch 9860.
Den nye Blackberry Bold er kun 10,5 mm tyk og bliver firmaets hidtil tyndeste smartphone. Den har både et fuldt fysisk tastatur og en LCD touch-skærm.
Klar til mobil-betalinger
Den kan desuden optage video i HD-kvalitet, har en lynhurtig HSPA 4G-forbindelse og er udstyret med en NFC-chip, der i fremtiden kan bruges til at lave betalinger med din mobiltelefon med.
Modellen Torch 9810 har en 3,2" stor touch-skærm med en opløsning på 640 x 480 pixels, men telefonen gemmer også på et tastatur, der kan skydes ud under skærmen.
Du finder dog ikke et tastatur på Torch 9860, der udelukkende er en touchmobil. Den har en skærm på 3,8" med en opløsning på 800 x 480 og et kamera på fem megapixels.
Den 3,8" store skærm er den hidtil største skærm på en Blackberry-mobil. Men den kan dog ikke hamle op med skærmstørrelsen på eksempelvis en HTC Desire HD og en Samsung Galaxy S 2, der har en skærm på 4,3".
Klar med nyt styresystem
Alle tre mobiler kommer til at køre på det nye styresystem "Blackberry 7 OS," som ifølge RIM vil være bedre til at afvikle grafik og vil indeholde en ny og forbedret browser, der er 40 procent hurtigere end den tidligere version.
Selv om Blackberry ligesom Nokia har været presset af konkurrencen fra Android og iPhones, er det fortsat en yderst populær erhvervsmobil på den anden side af Atlanten.
Den store popularitet blandt det slipseklædte segment skyldes blandt andet telefonens e-mail-håndtering, hvor data overføres i krypteret form via RIM's egne servere. Det giver angiveligt en højere sikkerhed, end hvad de fleste virksomheder kan opnå via deres egne servere.
Tal fra maj 2011 viser, at RIM sidder på 24,7 procent af det amerikanske smarthpone marked, mens Android-telefonerne har en markedsandel på 38,1 procent og Apple sidder på 26,6 procent af markedet.