Læs også:
Her er Nokias store comeback-forsøg: N9
Derfor bliver Nokias nye super-smartphone et flop
Det var i Nokias danske udviklingsafdeling i Sydhavnen i København, at arbejdet med selskabets nye top-model N9 begyndte.
Det fremgår af selskabets officielle blog, Nokia Conversations, hvor man kan læse et interview med N9's lead designer, Anton Fahlgren:
"Jeg ledte et team i København i sommeren 2009, og det var der, det begyndte," fortæller han.
Anton Fahlgren forklarer, at man havde et udgangspunkt, der hed, at der skulle mere til end flotte specifikationer, hvis den kommende top-model skulle kunne vinde kunder.
"Vi vidste, at vi havde brug for innovation på alle niveauer ... Jeg ønskede at definere, hvad high-end betyder i dag, at tage en mere software-dreven tilgang og at vise folk, at det ikke blot er hardware, der skaber en god telefon: Det er brugerinterfacet og platformen, og hvordan det hele arbejder sammen."
Resultatet blev, at N9 kører MeeGo frem for Symbian.
Samtidig forsøgte designholdet sig med vidt forskellige typer enheder i forskellige størrelser og med og uden slide-tastaturer.
Til slut endte de med N9, der er en telefon helt uden knapper og i stedet navigeres udelukkende via touch-skærmen.
"Når du ser den i tre dimensioner, er der ikke en eneste flad overflade på produktet. Det er faktisk ret svært at designe i CAD ... Det er ikke svært at forstå, men hvis du skal bygge de her overflader på en computer, indser du, hvor komplicerede de er."
Selvom N9 nu er på vej ud på markedet - og er blevet meget fremhævet af Nokia - har man samtidig valgt at lukke den danske afdeling, hvor design-processen altså blev påbegyndt.
Læs også:
Her er Nokias store comeback-forsøg: N9