Du kan nu få flyttet dit mobilnummer til et andet teleselskab fra dag til dag.
Men du slipper ikke ud af dit abonnement, hvis der er opsigelsesvarsel eller bindingsperiode. Det skal fortsat betales ud.
Mobilselskaberne frygter, at forbrugerne ikke er klar over dette, men hos Forbrugerrådet tager økonom Martin Salamon godt imod ordningen, der er en del af den nye telelov.
"Nu skal det være lettere at skifte selskab som kunde, hvis teleselskabet ikke lever op til kundens forventninger. Det betyder, at det skærper selskabernes opmærksomhed på at gøre det godt for forbrugerne," siger han.
Godt for selskaberne
Martin Salamon vurderer, at lovændringen betyder, at forbrugerne får nemmere ved at skifte teleselskab og dermed flytte deres forbrug over til et nyt teleselskab.
"Teleselskaber er interesserede i at få flere kunder, og hvis de øjeblikkeligt kan få trafikken fra nye kunder i stedet for at vente, så er de bedre stillede," siger han.
Han tror ikke, at forbrugernes risiko for dobbelt-fakturaer bliver det store problem.
"Der er en overgangsperiode, hvor forbrugerne lige skal vænne sig til det, og der vil være nogle forbrugere, som bliver overraskede over, at de skal betale dobbelt. Kunden har dog hele tiden skullet betale sit abonnement ud, men nu kan kunden flytte forbruget fra den ene dag til den anden," fortæller Martin Salamon.
Du kan her læse mere om, hvad den nye telelov betyder for dig som forbruger.