Læs også: Så hurtigt kan de net-kriminelle få has på dig
Sådan bliver du fuppet på Facebook
Dine Facebook-venner er farlige
En dansk teenager sætter både Facebook-udviklere og sikkerhedsfolk i arbejde.
Det fortæller sikkerhedsfirmaet CSIS, der sammen med Facebook netop har lukket 20 såkaldte Likejacking-kampagner, som alle var søsat af en dansk teenager.
Hans formål med kampagnerne er at tjene hurtige penge på banner-klik igennem affiliate-netværk, der betaler penge for trafik.
I like
Likejacking, også kendt som clickjacking, er ved at blive et udbredt fænomen på Facebook.
Likejacking-kampagner har til formål at lokke almindelige Facebook-brugere til at klikke på "synes godt om" på det sociale netværk.
Derved kan der overføres trafik til skumle websider, som tilbyder konkurrencer og alskens tvivlsomme reklamer.
Ifølge CSIS er problemet med denne form for "viral-markedsføring", at det på mange områder er identisk med e-mail-spam. Det er uønsket, og lokkemaden svarer typisk ikke til det, som brugeren forventer.
Samtidig er det irriterende og ødelægger oplevelsen for de mange, der vil anvende Facebook til at holde kontakt med venner og bekendte.
Sidst men ikke mindst strider det mod Facebooks reglement.
Læs også: Så hurtigt kan de net-kriminelle få has på dig