Teknologien ryster ikke så meget på hånden, og det er derfor i stigende grad menneskets utilstrækkelighed, der udnyttes af de net-kriminelle.
Skiftet skyldes, at software-producenterne har fået langt større fokus på sikkerheden i deres produkter, og derfor er computeren ikke længere så attraktiv for de net-kriminelle
De menneskelige følelser, dovenskab eller sexlyst, er således et skarpladt våben, der er sat mod tindingen på en bedre it-sikkerhed.
Den konklusion er man kommet frem til i 2010-udgaven af Ciscos sikkerhedsrapport.
"De sociale mediers vækst giver cyber-kriminelle nye muligheder for eksempelvis at udnytte medfølelse i forbindelse med naturkatastrofer, og de lokker brugerne til at indbetale donationer til fiktive hjælpeorganisationer," siger Henrik Stær, teknisk chef i Cisco
I rapporten har man eksempelvis opgjort, at der er sket en stor stigning i antallet af falske profiler på de sociale medier.
"De mobile platforme og sociale medier rummer mange gode muligheder, men rapporten viser altså også, at det er nødvendigt at bruge sin kritiske sans," siger Henrik Stær.
Syv digitale døddsynder
Cisco har identificeret syv problemområder, som de net-kriminelle oftest bruger til deres fupnumre, og som man derfor børe have i baghovedet for at undgå at blive snydt på nettet.
Sexappeal: Kriminelle opretter falske, attraktive profiler og misbruger interessen fra brugere på sociale medier som Facebook.
Grådighed: Kriminelle udnytter brugeres interesse for tilbud på billige varer.
Forfængelighed: Kriminelle overbeviser en bruger om, at han er særligt udvalgt og taler til brugerens forfængelighed.
Misforstået tillid: Kriminelle påstår ofte at repræsentere velkendte organisationer, eksempelvis finans- eller velgørenhedsinstitutioner.
Dovenskab: Kriminelle udnytter, at brugere ikke altid tjekker, om URL-adresser i e-mails er korrekte og dirigerer dem derved nemt videre til falske sites.
Ukritisk medfølelse: Kriminelle udnytter kynisk brugeres ønske om at hjælpe folk i nød til at stjæle oplysninger og penge.
Frygt: Kriminelle udnytter frygten for at gå glip af særlige tilbud og får på den måde brugere til at reagere på henvendelser, som de ellers ville have frasorteret.
Hele rapporten kan læses på Ciscos webside.