Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Top 100 d. 28. september 2007.
Topcheferne i den danske it-branche ser evnen til at skabe gode
relationer til medarbejderne som deres vigtigste egenskab.
Forretningsforståelse og overblik ryger i baggrunden, men ikke blandt landets dygtigste it-virksomheder og de udenlandske konkurrenter.
"Bekymrende", mener Deloitte.
Hvad er egentlig en topchefs vigtigste egenskab i it-branchen? Ifølge topcheferne selv er det evnen til at udvikle gode samarbejdsrelationer til medarbejderne. Det svarer fire ud af ti topchefer i den danske it-branche i dette års IT-Vækstbarometer fra rådgivnings- og revisionsfirmaet Deloitte.
"Det er tilsyneladende langt vigtigere for topcheferne at skabe gode samarbejdsrelationer til medarbejderne end at sikre den dybe forretnings- og markedsforståelse," siger Kim Gerner, Deloittes division for teknologi-, medie- og televirksomheder.
IT-Vækstbarometret viser, at topchefens evne til at arbejde sammen med medarbejderne er absolut højeste prioritet, og der er et godt stykke ned til de næste to egenskaber på listen. Egenskaberne "forretnings- og markedsforståelse" og "overblik og fokus" er henvist til en delt andenplads, hvilket 14 procent af topcheferne peger på som deres vigtigste egenskab. Derefter er der et stort spring ned til de efterfølgende pladser, som ligger et sted mellem tre og syv procent.
De dygtigste skiller sig ud
Der tegner sig dog et helt andet billede, hvis man ser nærmere på svarene fra de virksomheder, der har klaret sig bedst i dette års Top 100-undersøgelse. Hos de dygtigste virksomheder er det blot 21 procent af topcheferne, der peger på samarbejdsrelationer til medarbejderne som deres vigtigste egenskab. Topscoren er i stedet egenskaben "forretnings- og markedsforståelse" med 26 procent, hvilket næsten er dobbelt så højt som for branchen som helhed. Derudover mener flere topchefer fra de dygtigste virksomheder, at egenskaber som at være "visionær" og "træffe de rigtige beslutninger" er langt vigtigere, end det er tilfældet for den samlede branche. 10 procent giver hver af de egenskaber højeste prioritet, hvilket kun er tilfældet for henholdsvis seks og fire procent af topcheferne i den samlede it-branche.
"Det er et klart signal fra de dygtigste om, at det at kende sin forretning og markedet særdeles godt og være i stand til at reagere prompte, når det er nødvendigt, kommer i allerførste række," siger Kim Gerner.
Han mener også, at det er bekymrende at se svarene fra topcheferne i de langsomst voksende virksomheder. Kun én procent af disse ser forretnings- og markedsforståelse som deres vigtigste lederegenskab, og den ligger dermed på en sikker sidsteplads.
"Det er bekymrende, fordi det allerede er dem, der vokser langsomst. Det er ikke sandsynligt, at det at kunne udvikle samarbejdsrelationer til medarbejderne er den vigtigste lederegenskab for disse virksomheder, selvom det kommer ind på en klar førsteplads. I den forbindelse tæller forretnings- og markedsforståelse formentlig mere i de fleste tilfælde," siger Kim Gerner.
Udenlandske topchefer dybt uenige
Det er ikke blot lederne af de dygtigste it-virksomheder, der skiller sig ud fra gennemsnittet af topledere i den danske it-branche og deres holdning om, at det er vigtigst at skabe gode samarbejdsrelationer. Det står samtidig i skarp kontrast til opfattelsen blandt topcheferne i Deloittes undersøgelse blandt de hurtigst voksende europæiske it-virksomheder, Deloitte Technology Fast 500. Her siger kun seks procent, at frembringelse af godt samarbejde er den vigtigste lederegenskab. Situationen er den samme blandt amerikanske it-virksomheder, hvor blot syv procent mener det samme.
"Derimod kommer det at træffe de rette beslutninger ind på en klar førsteplads hos både europæiske og amerikanske topchefer med henholdsvis 22 og 24 procent," siger Kim Gerner.
Blandt it-topcheferne i Asien/Stillehavsområdet er tallet hele 38 procent, og dermed er det også den suverænt vigtigste lederegenskab på de kanter.
"En del af forklaringen skal nok findes i deres virksomhedskultur, hvor det at bevare ansigt er altafgørende, og hvor en enhver forkert beslutning derfor i endnu højere grad end herhjemme giver anledning til at drage tvivl om topchefens evne til at lede," siger Kim Gerner.
Beslutningsdygtigheden kommer kun ind på en tredjeplads med 13 procent for topcheferne i de hurtigst voksende danske it-virksomheder.
"Tallene viser tydeligt de danske toplederes nuværende skisma. Der må lægges stor vægt på medarbejderpleje i en tid, hvor medarbejderne ikke hænger på træerne, men ikke desto mindre er afgørende for virksomhedens fortsatte vækstmuligheder. Det tager uundgåeligt tid fra de øvrige essentielle ledelsesopgaver," siger Kim Gerner.
OriginalModTime: 27-09-2007 15:26:36