Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Top 100 d. 28. september 2007.
Konsulenthuset Segmenta - der sidste år blev kåret som Danmarks dygtigste
it-virksomhed - går målrettet efter at blive det førende SAP-konsulenthus i Norden.
Opkøb og nye ledelseskræfter skal realisere drømmen.
Ambitionerne er skyhøje hos SAP-huset Segmenta, der sidste år stod øverst på podiet, da Computerworld kårede Danmarks dygtigste it-selskab. Segmenta har det seneste år næsten fordoblet antallet af medarbejdere og intensiverer nu jagten på yderligere vækst ved at søge uden for det danske hjemmemarked.
Første skridt er købet af den norske del af SAP-konsulenthuset Appeer for et ikke oplyst beløb. Appeer har til huse i Oslo, og der er i dag fem medarbejdere ansat. Det lyder ikke af meget, medgiver direktør Thomas Stolborg, der er en del af Segmentas ledelse og medejer af virksomheden.
"Det er jo ikke nogen kæmpeforretning, men Appeer passer perfekt ind i vores måde at drive forretning på. Det er meget rutinerede medarbejdere med lang erhvervserfaring, så jeg er sikker på, at den vækst, vi har oplevet i Danmark, også kommer i Segmenta Norge," siger han.
Thomas Stolborg forklarer, at købet af Appeer er en del af en aggressiv vækststrategi, der skal løfte Segmenta op blandt de største SAP-konsulenthuse i Norden.
"Visionen er klar. Vi vil være det førende SAP-konsulenthus i Skandinavien. Næste skridt er Sverige," siger han.
Segmenta er lidt af et særsyn på det danske SAP-marked, da det sælger og implementerer hele SAP-løsninger frem for, som de fleste af konkurrenterne, at have spidskompetencer på særligt udvalgte områder.
"Vi konkurrerer ikke meget mod SAP-huse som for eksempel 2C Change og Applicon, og det hænger nok sammen med vores strategi om at have ansvaret for hele kundens SAP-løsning," siger Thomas Stolborg.
Segmentas konkurrenter er derfor i højere grad it-kæmper som IBM, CSC og Capgemini.
Segmenta slår uden at kny fast, at selskabet vil bide skeer med de store på det nordiske SAP-marked. Den hidtidige ledelse i Segmenta, der bestod af Thomas Stolborg og de to stiftere Lars Damgaard og Kjartan Christensen, har samtidig erkendt, at hvis vækststrategien skal bevæge sig fra papiret og ud i virkeligheden, så har de brug for nye ledelseskræfter.
SAP-veteraner hentet til Segmenta
Derfor trådte SAP-veteranen Carsten Jørgensen ind i ledergruppen samtidig med Segmentas køb af Appeer i Norge.
Carsten Jørgensen er en gammel kending i den nordiske SAP-branche, da han var en af de tre stiftere af konsulentforretningen Management Application Systems (MAS). MAS voksede fra tre medarbejdere i 1991 til flere end 1.000 ansatte i fem lande omkring årtusindskiftet, hvor selskabet blev solgt til IBM.
Carsten Jørgensen skal stå i spidsen for Segmentas norske satsning, og ud over ham har Segmenta for nylig ansat Verner Jensen, der tidligere har været it-direktør i Coop. Han skal stå i spidsen for det, Thomas Stolborg kalder ikke-organisk vækst.
"En af hans vigtigste opgaver bliver at føre vores nye vækststrategi ud i livet. Verner Jensen kan sørge for, at der kommer vægt bag ordene," siger Thomas Stolborg.
Billedtekst:
"Vi skal uden for landets grænser, da det er der, vores vækstmuligheder er størst fremover," siger direktør Thomas Stolborg, medejer og del af Segmentas firemands ledelsesteam. Foto: Torben Klint.
OriginalModTime: 27-09-2007 14:54:57