Lille, dygtig og ydmyg

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. august 2007.


Ydmyghed og kompetence går stadig hånd i hånd i den lille udviklervirksomhed, Fischer & Kerrn, som Computerworld har fulgt siden starten i 1999. Nu kalder det internationale marked - men virksomheden vil helst ikke indrømme det.
det syvende besøg.
"Lad nu være med at skrive, at vi står foran et eksporteventyr eller sådan noget. Vi tror på det, men vi ved det jo ikke."
Henrik Fehrn, salgs- og marketingchef i Fischer & Kerrn, kigger betænkeligt på Computerworld-journalisten. Han tager imod, da Computerworld for syvende gang besøger det lille Microsoftbaserede udviklingshus, som avisen har fulgt siden den spæde start i Symbions iværksætterhus i Københavns nordvestkvarter i 1999.
I dag har virksomheden inklusive sit datterselskab, iSpoc, 25 ansatte. Men dengang bestod den kun af de to stiftere, Jesper Fischer og Henrik Kerrn. Det er stadig i høj grad de to højtbegavede udvikleres kvalifikationer med koder og evne til at finde løsninger på it-udfordringer, der bærer virksomheden frem.
Netop denne dag er de to stiftere ikke på kontoret i Carlsberg-siloen, hvor virksomheden nu holder til. Jesper Fischer er på kundebesøg og Henrik Kerrn holder 14-dages barselsorlov med sin tredjefødte.
"Vi har et godt produkt, vi har mange store danske kunder, der bruger det og er glade for det. Nu er tiden kommet til at vise det frem for hele verden," forklarer Henrik Fehrn.
Han hentyder til, at virksomheden i sidste måned stillede op på Microsofts store partnerkonference i Denver, USA, hvor Fischer & Kerrn var blandt tre nominerede til prisen for verdens bedste Microsoft-applikation i Office-kategorien.
Kaffe og kage til tiden
"Men jeg er lidt bekymret for, at du skriver, at NU starter eventyret. Vi havde en fantastisk god tur til Denver. Der kommer helt sikkert noget ud af vores nye kontakter. Men det hele skal altså ikke blæses op, vel?" fortsætter Henrik Fehrn.
Selvfølgelig ikke. Men derfor kan man da godt klappe lidt i hænderne, når der tilsyneladende er noget at klappe af.
For sandheden er den, at en lang række store danske virksomheder i dag bruger Fischer & Kerrns Outlook-applikation, Concierge Services.
Systemet løser udfordringen med at booke mødelokaler, forplejning og udstyr. Det har en virksomhed med fem ansatte og ét mødelokale ikke brug for. Men det er en halvkompliceret opgave at holde styr på, hvem der holder møde med hvem, hvor, hvornår og hvor længe, når virksomheden har flere hundrede eller flere tusinde ansatte - og firmadomicilet måske rummer 40 mødelokaler.
For slet ikke at tale om de situationer, hvor der er brug for kaffe og kage, snitter og vand, plus en projektor i loftet eller et lydanlæg på væggen.
Ikke pille ved serveren
Det er her, Fischer & Kerrns løsning kommer ind i billedet.
Der er ganske vist mange andre produkter, der kan det samme - altså administrere mødelokaler på en intelligent måde.
Men Concierge Services kan noget, som den sikkerhedsbekymrede it-chef er rigtig glad for: Applikationen er til forskel fra konkurrenternes web-løsninger et 100 procent integreret Outlook-produkt, der gør det mere sikkert.
"Concierge har ikke brug for en database, og du skal ikke installere noget på exchange-serveren. It-chefer og it-sikkerhedschefer foretrækker, at der ikke bliver pillet ved den," siger Henrik Fehrn.
Derfor kan Fischer & Kerrn vise en imponerende referenceliste over store danske kunder, der blandt andet tæller Store Nord, Oticon, Europæiske Rejseforsikring og Kirkeministeriet.
Springet til det internationale marked har været på vej længe. Sidste år besluttede virksomheden at bruge de cirka 60.000 kroner, det koster at deltage på Microsofts partnerkonference.
Nomineringen kom som en stor overraskelse, og USA-turen har været alle pengene værd, selvom det blev irske Spanish Point, der endte med at løbe med førstepladsen, vurderer Henrik Fehrn.
"Deltagelsen på partnerkonferencen gav et klart indtryk af, at vores produkt har et internationalt potentiale," som han afdæmpet udtrykker det.
Moralsk og organisk vækst
For det ligger bare ikke til Fischer & Kerrn eller de ansatte i virksomheden at svinge med armene. Sådan har det altid været i den virksomhed.
"Vi tror på moralsk, organisk vækst," sagde medstifter Henrik Kerrn i 2001.
"Vi vil ikke gamble med det, vi allerede har nået. Vi er meget forsigtige. Vi vil ikke påtage os en masse store opgaver og ikke være i stand til at beholde de folk, vi bliver nødt til at ansætte, når opgaven er løst," sagde medstifter Jesper Fischer i 2003.
Ambitionstræet har aldrig fået lov vokset ind i himlen. Med en enkelt undtagelse.
For et par år siden besluttede de to stiftere, at der måtte ske noget.
De lod iværksætteren Peter Warnøe, stifter af Aston IT og senere Spirit Group, købe sig ind i virksomheden for at se om der ikke kunne komme lidt gang i den.
Det kunne der sagtens. Men Peter Warnøes ideer om hurtig vækst og aggressiv tilgang til markedet stemte slet ikke overens med Jesper Fischer og Henrik Kerrns forsigtige forventninger til tilværelsen. De endte med at købe Warnøe ud for et væsentligt større beløb, end han havde skudt ind. De var ved at knække nakken på den handel og overvejede et splitsekund at lukke og åbne virksomheden efter Hafnia-modellen. Det er set før i it-branchen. Men de gjorde det ikke. Det er ligesom ikke deres stil.
"Man kan sige, det er det dyreste kursus, vi har taget," sagde Jesper Fischer dengang.
Taletid til guldcertificerede
I dag er ambitionen skruet op til også at omfatte det internationale marked, og Concierge Services er klar til eksport i løbet af 2008.
"Vi skal finde ud af, hvem vi skal samarbejde med. Vi vil nødig risikere at lave en aftale med en amerikansk virksomhed, som efterfølgende bare pakker vores produkt ned i en skuffe og ikke gør noget for at sælge det. Vi skal have en partner, som har dokumenteret erfaring med at importere software fra Europa," siger Henrik Fehrn.
Fischer & Kerrn går i øvrigt i barselstanker med et andet nyt produkt til verdensmarkedet, nemlig endnu et skud på Office-stammen, som har været under udvikling i fem år.
"Vi kalder det Business Mail, og vi har i samarbejde med en driftspartner lavet en Microsoft Outlook-klient for en kunde med 60.000 brugere. Jeg vil ikke gå for meget i detaljer, men det handler om en smart måde at sortere og følge op på e-mails i store virksomheder," siger Henrik Fehrn.
Fischer & Kerrn har siden sidste gang, Computerworld var forbi, opnået status som Microsoft Gold Certified-partner.
"Det betyder meget, når du taler med amerikanerne. I USA er det normalt med virksomheder med mellem 1.000 og 100.000 ansatte, og vi er kun 25. Ligeså snart de hører, at vi er Gold-certificerede, så får vi taletid," siger Henrik Fehrn.

Faktaboks: Fischer & Kerrns historie indtil nu
1999 Jesper Fischer og Henrik Kerrn etablerer sig i Symbion-IT.

2000 Omsætter for 2,5 millioner kroner. Ansætter den første medarbejder.

2001 Jesper Fischer besøger et Black Jack-bord i Las Vegas. Spiller en indsats på 10 dollars og går hjem med 20.

2003 Omsætter for seks millioner kroner. Har nu syv ansatte. Peter Warnøe køber sig ind, men købes hurtigt ud igen af de to stiftere.

2004 Morten Fischer-Madsen køber sig ind med en tredjedel og bliver administrerende direktør.

2005 Omsætter for 7,5 millioner kroner. 12 ansatte.

2006 Udskiller service management-enheden iSpoc som selvstændig virksomhed. Beholder aktiemajoriteten. Der er nu 21 ansatte.

2007 På tærsklen til det internationale marked med Outlook-applikationen Concierge Services.

Billedtekst 1: Kerrn og Fehrn De har noget med navne i den virksomhed. Medstifter Henrik Kerrn og salgs- og marketingchef Henrik Fehrn er makkerparret bag en international satsning på den egenudviklede Outlook-applikation.

Billedtekst 2: Fischer og Kerrn Et par dunkindede ynglinge i Symbions it-iværksætterhus i 1999. I dag har Jesper Fischer og Henrik Kerrn i hvert fald indfriet en af de ambitioner, de startede med: Dette skal være vores arbejdsplads i mange år. Foto: Torben Klint

OriginalModTime: 30-08-2007 14:01:24




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere