Din hjemmeside er irrelevant

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. august 2007.


Et relevant websted samler alt, hvad der siges; både det positive og det negative.
I gamle dage ville jeg opsøge virksomheders websteder, når jeg kulle købe et produkt. Her kunne jeg se priser, tekniske data og måske billeder af produktet. Og så kunne jeg læse en masse sludder om, hvor fantastisk produktet er, og hvor god kundeservice virksomheden har. I øvrigt var det også en fantastisk arbejdsplads, kunne jeg læse - hvis jeg skulle få lyst til et nyt job.
Sådan er det stadig på stort set alle websteder. Og af samme grund er det ikke længere dér, jeg finder den vigtige information om virksomheden og dens produkter. Der er for meget selvglad ordgejl.
I stedet bruger jeg blandt andet Google. Når jeg for eksempel søger Elgiganten kundeservice, er det første hit på Google "Advarsel: Elgiganten", og bag det link gemmer sig en skrækhistorie om dårlig kundeservice og en efterfølgende debat med endnu flere skrækhistorier.

Elgiganten selv er fraværende i debatten. Den har travlt med at rose sig selv på sit eget websted og ikke tid til at forholde sig til, hvad folk siger rundt omkring.
Nu skal det ikke handle om Elgiganten, for andre virksomheder er hverken værre eller bedre. De går alle meget højt op i deres websteder, som bliver stadig mere irrelevante, fordi de ikke forholder sig til, hvad kunderne siger om dem.
På deres egne websteder
giver virksomhederne ikke kunderne mulighed for at udtale sig, for der må ikke være den mindste risiko for, at der står noget dårligt om virksomheden. Det betyder, at utilfredse kunder kommer af med deres galde andre steder, hvor virksomheden ikke har kontrol med, hvad der siges. Og denne kritik ignorerer virksomhederne. De lukker øjnene og håber, det går væk af sig selv. Det gør det bare ikke. Og vi er stadig flere, der lige tjekker en virksomheds omdømme på nettet, inden vi giver dem alle vores sparepenge.

Dit websted er irrelevant, fordi det ikke er afbalanceret og kun fortæller en lille del af historien. Hvis du skal tilbage på sporet, skal du gøre følgende:

Lad kunderne komme til orde. Luk op for anmeldelser af produkterne - også negative.

Vær dialogsøgende. Lad være med at fortælle, hvor god du er. Spørg, om du er god nok, og bed om råd til at blive bedre.

Vær åben. Skjul det ikke, hvis der er kritik. Forhold dig til kritikken. Og hvis du mener, kritikken er ubegrundet, så sig det og forklar hvorfor.

Forhold dig til kritik andre steder på nettet. Besvar kritik i debatfora. I dit svar skal du indsætte link til et debatforum på dit eget websted og trække trafikken derover.

Hvis dit websted skal være relevant, skal du samle alt, hvad der siges om dig - både det positive og det negative - på dit websted. Du skal give potentielle kunder et korrekt billede. Hvis det billede ikke er pænt, skal du gøre
noget ved det - altså noget andet end at lukke øjnene og håbe, at det går væk.
PS: Hvis man googler Elgiganten "god kundeservice", kan man støde på dette citat: "Takket være Elgiganten har jeg lige sparet 500 kr. + fået en god oplevelse som kunde". Den udtalelse ville Elgiganten sikkert gerne have på sitwebsted, og det kan den få.
Links: kortlink.dk/44zn og kortlink.dk/44zp.

OriginalModTime: 23-08-2007 14:10:20




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere