Din hjemmeside er irrelevant

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. august 2007.


Et relevant websted samler alt, hvad der siges; både det positive og det negative.
I gamle dage ville jeg opsøge virksomheders websteder, når jeg kulle købe et produkt. Her kunne jeg se priser, tekniske data og måske billeder af produktet. Og så kunne jeg læse en masse sludder om, hvor fantastisk produktet er, og hvor god kundeservice virksomheden har. I øvrigt var det også en fantastisk arbejdsplads, kunne jeg læse - hvis jeg skulle få lyst til et nyt job.
Sådan er det stadig på stort set alle websteder. Og af samme grund er det ikke længere dér, jeg finder den vigtige information om virksomheden og dens produkter. Der er for meget selvglad ordgejl.
I stedet bruger jeg blandt andet Google. Når jeg for eksempel søger Elgiganten kundeservice, er det første hit på Google "Advarsel: Elgiganten", og bag det link gemmer sig en skrækhistorie om dårlig kundeservice og en efterfølgende debat med endnu flere skrækhistorier.

Elgiganten selv er fraværende i debatten. Den har travlt med at rose sig selv på sit eget websted og ikke tid til at forholde sig til, hvad folk siger rundt omkring.
Nu skal det ikke handle om Elgiganten, for andre virksomheder er hverken værre eller bedre. De går alle meget højt op i deres websteder, som bliver stadig mere irrelevante, fordi de ikke forholder sig til, hvad kunderne siger om dem.
På deres egne websteder
giver virksomhederne ikke kunderne mulighed for at udtale sig, for der må ikke være den mindste risiko for, at der står noget dårligt om virksomheden. Det betyder, at utilfredse kunder kommer af med deres galde andre steder, hvor virksomheden ikke har kontrol med, hvad der siges. Og denne kritik ignorerer virksomhederne. De lukker øjnene og håber, det går væk af sig selv. Det gør det bare ikke. Og vi er stadig flere, der lige tjekker en virksomheds omdømme på nettet, inden vi giver dem alle vores sparepenge.

Dit websted er irrelevant, fordi det ikke er afbalanceret og kun fortæller en lille del af historien. Hvis du skal tilbage på sporet, skal du gøre følgende:

Lad kunderne komme til orde. Luk op for anmeldelser af produkterne - også negative.

Vær dialogsøgende. Lad være med at fortælle, hvor god du er. Spørg, om du er god nok, og bed om råd til at blive bedre.

Vær åben. Skjul det ikke, hvis der er kritik. Forhold dig til kritikken. Og hvis du mener, kritikken er ubegrundet, så sig det og forklar hvorfor.

Forhold dig til kritik andre steder på nettet. Besvar kritik i debatfora. I dit svar skal du indsætte link til et debatforum på dit eget websted og trække trafikken derover.

Hvis dit websted skal være relevant, skal du samle alt, hvad der siges om dig - både det positive og det negative - på dit websted. Du skal give potentielle kunder et korrekt billede. Hvis det billede ikke er pænt, skal du gøre
noget ved det - altså noget andet end at lukke øjnene og håbe, at det går væk.
PS: Hvis man googler Elgiganten "god kundeservice", kan man støde på dette citat: "Takket være Elgiganten har jeg lige sparet 500 kr. + fået en god oplevelse som kunde". Den udtalelse ville Elgiganten sikkert gerne have på sitwebsted, og det kan den få.
Links: kortlink.dk/44zn og kortlink.dk/44zp.

OriginalModTime: 23-08-2007 14:10:20




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere